Liikennevalvonnasta vastaavan ylikomisarion mukaan uudet peltipoliisit ovat muutaman kuukauden tarkkailleet punaisia päin ajamista, vaikka järjestelmät otettiin käyttöön vuosia sitten.
Poliisien kyky valvoa autoilijoiden punaisia päin ajamista automaattisesti tökkii edelleen, vaikka uusia valvontatolppia on ollut käytössä vuosien ajan.
Liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista kertoo, että punaisia päin ajamisen valvonta saatiin uudestaan käyntiin viime syyskuussa, mutta päiväsakkoja on annettu vasta parikymmentä sinä aikana ja liikennevirhemaksuja on jaettu toistasataa.
– Ihan Mikki Hiiri -määriähän nuo ovat. Jos kaikki tolpat, joissa meillä on mahdollisuus valvoa punaista liikennevaloa, otettaisiin käyttöön ja laitettaisiin myös punavalovalvontaan, tulisi jo kymmeniä päivässä, arvioi Pasterstein.
Pullonkaula syntyy Pastersteinin mukaan vuonna 2020 käyttöön otetusta Liike-järjestelmästä, jolla poliisi käsittelee liikennevirhemaksuja. Pastersteinin mukaan tietojärjestelmällä on ollut vaikeuksia käsitellä kameroiden lähettämiä kuvia.
Suomeen asennettiin ensimmäiset uudet puikkomaiset automaattiset valvontatolpat eli kansan kielellä peltipoliisit yli neljä vuotta sitten, ja niiden piti alkaa risteysalueilla valvoa automaattisesti liikennevaloja.
Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo, että uudet valvontatolpat, jotka on asennettu taajamissa liikennevaloristeyksiin, kykenevät kyttäämään sitä, pysyvätkö autoilijat pääopastimien takana valon ollessa punainen. Jopa vanhat harmaanväriset linnunpöntötkin pystyvät valvomaan punaisia päin ajamista, jos vaaditut asennukset vain on tehty.