Kaikki Venäjän alukset Atlantilla etsivät Arctic Seata

Kaikki Atlantilla liikkuvat Venäjän alukset on velvoitettu osallistumaan Arctic Sea –laivan etsintöihin.

Käytössä on raskasta kalustoa kuten Mustanmeren laivastoon kuuluva, ohjuksin varustettu Ladnyi-partioalus. Sevastopolista on lähetetty myös kolme muuta alusta Biskajanlahdelle. Etsintöihin on jo eilen liitetty myös kaksi ydinsukellusvenettä sekä Venäjän merivoimien käyttämä satelliittipaikannusjärjestelmä.

Etsintäalue on kuitenkin valtava, etenkin kun hurjimpien arvioiden mukaan laiva voisi olla jo matkalla kohti Afrikan länsirannikkoa tai jopa Pohjois-Amerikkaa.

Uutistoimisto Interfax ehti jo ilmoittaa Ladnyi-partioaluksen olevan Arctic Sean jäljillä Gibraltarin salmessa, mutta Venäjän puolustusvoimat torjuivat tiedon pian sen jälkeen.

Venäjän virallisen lehden Rossiiskaya Gazetan mukaan laivan on jo vahvistettu tulleen kaapatuksi. Tapaus olisi näin ensimmäinen laatuaan pohjoisessa Euroopassa puoleen vuosisataan.

Kaappaus Ruotsin aluevesillä

Maltan merenkulkuviranomaisten lausunnon mukaan laiva kaapattiin 24.päivänä heinäkuuta Ruotsin aluevesillä Öölannin ja Gotlannin tuntumassa. Tuntemattomat miehet nousivat laivaan esittäytyen aluksi huumeratsiaa tekeviksi poliiseiksi. Huonoa englantia puhuvat miehet tutkivat laivaa puoli vuorokautta, sitoivat miehistön, peittivät heidän silmänsä ja pahoinpitelivät useita heistä. Osa miehistön jäsenistä sai vakavia vammoja.

Aluksen omistavan laivayhtiön Solchart Managementin toimitusjohtaja Viktor Matvejevin lausunnon mukaan kapteeni ilmoitti kuitenkin myöhemmin radiolla kaappauksen päättyneen ja laivan jatkavan matkaansa kohti päämääräänsä Algeriaa.

Venäläismedia spekuloi salakuljetuksella

Venäjän mediassa spekuloidaan nyt villisti siitä, mitä laivalle olisi voinut tapahtua Ruotsin välikohtauksen jälkeen. Joidenkin versioiden mukaan se olisi kaapattu salaisen arvolastin kuten aseiden tai huumeiden takia.

Spekulaatioita on kiihdyttänyt Venäjän halu käyttää runsaasti resurssejaan laivan löytämiseen. Laajaa etsintäoperaatiota on kuitenkin perusteltu sillä, että miehistön omaiset ovat vedonneet valtiojohtoon laivan paikantamiseksi.

Joidenkin versioiden mukaan kaapparit todella lähtivät ja laiva jatkoi matkaansa, mutta jotain tapahtui myöhemmin – kenties toinen kaappaus tai haaksirikko.

Mm. Venäjän valtiollisen tv-kanavan Vesti-uutislähetyksessä arveltiin, että todellisuudessa jäivät laivaan ja veivät sen uudelle reitille.

Tämän version mukaan miehistö olisi huijattu tai pakotettu soittamaan ”kaikki hyvin” –viestit kotimaahan.

Venäjän merentutkimuskeskuksen johtajan Sergei Guljajevin mukaan laiva ei ole voinut kadota mistään luonnollisesta syystä kuten myrskyn tai haaksirikon takia. Mitään hätäsignaalia laivasta ei koskaan lähetetty.

Uppoamisteoriaa vastaan puhuu myös se, ettei puulastissa oleva laiva voi upota kokonaan ainakaan niin, ettei se jättäiäsi minkäänlaista jälkeä pinnalle.

Katso Mirja Sipisen raportti Moskovasta (Kymmenen uutiset 13.8.2009)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat