Pitempien matkojen lentäminen turistiluokassa on useimmille ihmisille kestävyyslaji, ei nautintolaji. Varsinkin halpalentoyhtiöt käyttävät matkustamotilan tehokkaasti.
Palkittu uusi double decker -penkkijärjestys on herättänyt halpalentoyhtiöissä kovaa kiinnostusta.
Suunnitelma palkittiin viime vuonna ilmailuteollisuuden arvostetussa Crystal Cabin Awardseissa. Kun tätä nimellä Chaise Longue kutsuttua konseptia tutkii tarkemmin, se ei ole niin paha, miltä näyttää.
Jalkatilaa on itse asiassa enemmän kuin perinteisissä halpalentoyhtiöiden penkkijärjestyksissä. Jos edessä ylhäällä istuva pistää penkkinsä nojausasentoon, selkänoja ei tule silmille.
Runsaasti kehitysrahoitusta
Uuden penkkijärjestyksen on suunnitellut Delftin teknillisessä yliopistossa Hollannissa opiskeleva Alejandro Núñez Vicente. Hän keskeytti maisteriopintonsa edistääkseen palkittua konseptiaan kokopäiväisesti.
Núñez Vicente on saanut projektilleen avokätisesti rahoitusta ja hän on tiiviissä yhteistyössä useiden lentoyhtiöiden ja lentokoneiden penkkejä valmistavien yritysten kanssa.
Lue myös: Helsinki-Vantaalla historiallinen muutos ensi viikolla: "Enää ei tarvitse miettiä, mistä terminaalista on lähdössä"
Lentokoneteollisuudessa keksitään harvoin mitään todellisia uutuuksia matkustamoihin. Núñez Vicenten matkustamosuunnitelmaa on toki myös arvosteltu ”klaustrofobiseksi”.
