”Junat menee joka talvi sekaisin, mutta pyörä kulkee aina” – Otso fillaroi läpi vuoden

Fillarointia läpi vuoden 5:33

Pyöräliiton puheenjohtaja ja aktiivipyöräilijä Otso Kivekäs kertoi Huomenta Suomessa, miten fillarointi onnistuu läpi talvipakkasten.

– Ei talvella pyöräily ole sen kummempaa kuin talvella autoilukaan. Eivät ihmiset autolla ajamistakaan lopeta sen takia, että pitää vähän vaihtaa renkaita ja hommata skrapa ja varata aamulla aikaa, Otso Kivekäs totesi tiistaiaamuna lähetyksessä.

Kivekäs lisää, että kaupunkiolosuhteissa pyörä on kaikissa säissä melko luotettava menopeli.

– Kun on tuoretta lunta, pyöräily on hitaampaa, mutta tietää, että pääsee perille. Bussit ja autothan saattavat juuttua jonoon ja ratikatkin pysähtyvät joskus lumisohjoon. Junat menevät joka talvi sekaisin – mutta pyörä kulkee aina.

Kivekäs kehuu, ettei pyörän selässä tarvitse myöskään paleltua.

– Pyöräillessä liikkuu paljon, joten vaatetuskin voi itse asiassa olla vähän kevyempi kuin jos lähtisi ilman pyörää liikkeelle.

Lämpimiin hanskoihin kyllä kannattaa panostaa, koska paikoillaan olevat kädet voivat helpommin kylmettyä.

– Nahkahanskat ovat hyvät. Kymmenessä pakkasasteessa siirryn itse kunnon rukkasiin.

Kivekkään mielestä lyhyillä, noin viiden kilometrin pituisilla, matkoilla vaatetusta ei tarvitse sen kummemmin miettiä.

– Töihin voi ihan hyvin pyöräillä puku päällä. Jos on kurakeli, päälle voi laittaa jotkut suojahousut.

– Tunnen myös ihmisiä, joilla on 20 kilometrin työmatka. Se vaatii jo vähän enemmän miettimistä, miten käy suihkussa, kun tulee hiki.

Itse pyörää kannattaa tuunata kylmää vuodenaikaa varten vaihtamalla siihen nastarenkaat.

– Ja ensimmäisenä pakkaspäivänä on hyvä kokeilla, etteivät jarrut ole jäätyneet, Kivekäs vinkkaa.

Lue myös:

    Uusimmat