Suomen kilpailukyky lähtisi nousukiitoon liikenneinfrastruktuuria kehittämällä. Näin arvioi suunnitteluyritys WSP Finland liikenneverkkoja koskevassa selvityksessään.
– Saavutettavuutta ei yleensä mainita kilpailukyvyn yhteydessä, vaikka se on keskeistä globaalissa taloudessa, sanoo WSP:n johtaja, professori Jorma Mäntynen.
Kilpailukyky paranisi muun muassa poistamalla tulppia useilla rataosuuksilla. Suuren kapasiteetin ratayhteys olisi perusteltu esimerkiksi koko välille Helsinki-Oulu. Rataverkon kehittäminen parantaisi matkustajaliikenteen lisäksi tavaraliikenteen toimivuutta.
– Jos Ruotsissa jo kaavailtu suurnopeusjuna tulisi käyttöön Suomessa, juna veisi Helsingistä Tampereelle tunnissa, Kokkolaan 2,5 tunnissa ja Ouluun 3,5 tunnissa. Myös tunnin juna Turkuun tulisi tarpeeseen, Mäntynen arvioi.
Valtatieverkko toi miljardisäästöt
Rautatieliikenteen pullonkauloja löytyy eri puolilta maata. Sama koskee tieliikennettä. Olennaista olisi muun muassa nelostien parantaminen Jyväskylästä pohjoiseen, sillä nelostie on Suomen tavaraliikenteen valtaväylä.
– Jos yhteysväli ei toimi, kuljetukset hidastuvat, kallistuvat ja tuottavat enemmän päästöjä. Vastaavien yksittäisten, tärkeiden tieosuuksien tunnistaminen ja kuntoon paneminen on elintärkeää, jos aiomme olla osa kansainvälistä kauppaa ja kasvu-urilla myös lähivuosikymmeninä, sanoo Infra ry:n johtaja ja selvityshankkeen ohjausryhmää vetänyt Heikki Jämsä.
Hyviä tieyhteyksiä kaipaavat niin teollisuus, kauppa kuin yksityishenkilöt.
