Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nelikaistainen tie Helsingistä Tornioon ja lisäraiteet Ouluun asti – koko maahan esitetään jättimäisiä väyläinvestointeja

AOP MTV Uutiset
Julkaistu 07.10.2022 11:36

MTV UUTISET – STT

Suomen kilpailukyvyn parantaminen vaatii mittavia lisäinvestointeja väyläverkon kehittämiseen, esittävät elinkeinoelämän järjestöt.

Järjestöjen vuoteen 2050 ulottuva väylävisio sisältää muun muassa nelikaistaiset tiet Helsingistä Poriin ja Raumalle ja pohjoisessa aina Tornioon asti.

Nelikaistainen tie veisi myös Tampereelta Seinäjoen kautta Kokkolaan. Hangon satama yhdistettäisiin nelikaistaisella tiellä muuhun pääväyläverkkoon.

Myös raideverkkoa pitäisi vahvistaa. Pääradalle pitäisi ensin rakentaa lisäraiteet Helsingistä Ouluun asti, myöhemmin aina Kemiin ja Tornioon asti.

Suomen ja Ruotsin raideverkot yhdistettäisiin sähköistämällä Laurila-Tornio-Haaparanta-rata. Myös Tampereen ja Jyväskylän välinen osuus tulisi rakentaa kaksiraiteiseksi.

Väylävision tilaajat ovat INFRA, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Keskuskauppakamari, SAK, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ja Suomen Tieyhdistys.

Ne toteavat, että vielä sotien jälkeen Suomi modernisoi osin kehitysmaatasolla ollutta väyläverkkoaan. 2000-luvun alkuneljänneksellä tahti on hyytynyt ja korjausvelka kasaantunut.

Ei uusia väyliä, mutta nykyiset paremmiksi

– Seuraavan kymmenen vuoden aikana Ruotsi aikoo investoida liikenneinfraan lähes kolminkertaisesti sen mitä Suomi, vertaa vision koostamisesta vastannut professori Jorma Mäntynen tiedotteessa.

Ajokilometriä kohti laskettuna Suomi käyttää tiestöönsä rahaa 80 prosenttia ja asukasta kohti 70 prosenttia siitä mitä Ruotsi käyttää. Rautateihin Suomessa käytetään vain puolet Ruotsin käyttämästä määrästä.

Visiossa ei esitetä uusia väyläyhteyksiä, mutta tärkeää olisi pitää olemassa olevat väylät paremmassa kunnossa ja parantaa niiden laatua. Hiilineutraalille liikenteelle luotaisiin kattava lataus- ja jakeluinfrastruktuuri.

Lisäkaistoja ja -raiteita rakentamalla matkat ja kuljetukset nopeutuvat ja onnettomuudet vähenevät.

Teksti jatkuu videon jälkeen.

3:23Liikenteen sähköistyminen etenee harppauksin:"Sille naurettiin vielä muutama vuosi sitten"Liikenteen sähköistyminen etenee harppauksin: "Sille naurettiin vielä muutama vuosi sitten"

– Haluamme ankkuroida Suomen vankasti länteen. Itä-Suomessa nelikaistainen tie johtaisi Imatralta Lahden kautta Tampereelle ja sieltä länsirannikolle, kuvasi EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo .

INFRAn toimitusjohtajan Paavo Syrjön mukaan visio voitaisiin toteuttaa pitkäjänteisellä väyläpolitiikalla ja riittävästi rahoitetulla perusväylänpidolla. 

–  Hallitusten pitää sitoutua Liikenne 12 -ohjelmaan ja pitää liikennerahoitus siinä linjatulla tasolla. Yhteiskunnassa on käytävä myös kiireellisesti keskustelu siitä, miten järjestetään visioon pohjaavien elinvoimainvestointien erillisrahoitus budjettikehyksen ulkopuolelta, Syrjö kehotti.

Vision laatijat peräävät kuljetusten palvelutason ja turvallisuuden parantamiseen 2–3 miljardin euron investointeja vuoteen 2032 mennessä.

0:32Neljä helppoa tapaa pienentää hirvikolarin riskiäNeljä helppoa tapaa pienentää hirvikolarin riskiä – katso Liikenneturvan vinkit hirvikolaririskin pienentämiseksi

Lisää aiheesta:

Arvio: Kapeampien raiteiden rakentaminen laajalle Suomeen tulisi kalliiksi ja kestäisi pitkäänHallitukselta liikenteeseen kolme miljardia euroa: Turun tunnin juna toteutumassa, Helsingin ja Tampereen välinen ratahanke keskeytetäänAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Kolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junastaHelsingistä Ouluun kolmessa ja puolessa tunnissa? – Ruotsissa supernopeaa junaa jo mietitäänSelvitys: Tunnin juna Turkuun, tärkeät tieosuudet kuntoon – etua Suomen kilpailukyvylle
LiikenneElinkeinoelämän keskusliittoSAKKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 06:38
    Pyöräily

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • Eilen14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • Eilen06:38
    Ylinopeus

    Oulun poliisi mittasi poskettomia ylinopeuksia