Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Julkiset kyytimenot kasvaneet jyrkästi – auttaako taksialan sääntelyn purkaminen?

1:59Julkiset kyytimenot kasvaneet hurjasti
Julkaistu 14.06.2016 21:29

MTV UUTISET

Julkisiin kyyteihin suunnitellaan säästöjä taksialan sääntelyn purkamisesta.

Koulukyydit ja muut julkisen sektorin henkilökuljetukset ovat lisääntyneet rajusti. Syynä on palvelujen keskittyminen suuriin kuntakeskuksiin ja myös väestön ikääntyminen.

Liikenne- ja viestintäministeriössä arvioidaan, että taksiliikenteen vapauttaminen voisi tuoda kuluihin jopa kolmanneksen säästöt.

Koulutaksit ja muut julkisen puolen henkilökuljetukset maksavat Suomelle vuosittain satoja miljoonia euroa. Iso osa taksialan liikevaihdosta on tuettua rahoitusta.

Virkamiesten mukaan säästöjä syntyisi lupaviidakon keventämisellä, mikä helpottaisi kyytien yhdistelyä esimerkiksi joukkoliikenteeseen. Toisaalta taksialan avaaminen kilpailulle toisi markkinoille edullisempia hintoja.

Tämä on nähty Ruotsissa, missä kyytipalvelu Uberiä muistuttava jättifirma mielii nyt Suomen markkinoille.

-Se, mitä me voisimme tarjota suomalaisille taksikuskeille, on enemmän ajoja. Meillä on systeemi, joka tekee mahdolliseksi sen, että auton käyttöaste nousee, toteaa Cabonlinen hallituksen puheenjohtaja Ole Oftedal.

Taksialalla mahdollinen muutos nähdään huolestuttavana.

-Huoli lienee siinä, että palvelutuottajien määrä lisääntyy, mutta markkinat eivät lisäänny. Totta kai se on silloin aikamoinen haaste tälle toimintaympäristölle, kommentoi Helsingin taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto.

Lisää aiheesta:

Bolt taksamittareista: Paluu menneisyyteenNäin taksiyrittäjät suhtautuvat hallituksen aikeisiin korjata taksitoiminnan puutteita – "Asiakkaiden luottamus on käytännössä mennyt"Yrittäjä uskoo taksiuudistuksen hyödyttävän kaikkia – "Keskimäärin kyydin hinta laskee"Liikenteen asiantuntijat puolustavat liikennekaarta: Joukkoliikenne helpottuuVideo: Halpeneeko taksimatka, miten käy laadun ja turvallisuuden? Suoraa puhetta taksin takapenkiltäTaksiliitto penää tasapuolisuutta uudistuksiin: On väärin, jos pelisäännöt eivät ole samat kaikille
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:50
    Sarah Dzafce

    Miss Suomi -kruununsa menettänyt Sarah Dzafce palkkasi tunnetun juristin

  • Eilen22:54
    Kotka

    Rattijuopumuksen ja ampuma-aserikoksen tunnustaneelle Kotkan kaupunginjohtajalle varoitus

  • Eilen21:00
    Liikenne

    Länsiradan toteutuminen käytännössä varmistui: Lohja ja Salo mukaan

  • Eilen19:08
    Politiikka

    Suomi lakkauttaa lähetystöjä säästöihin vedoten – miksi se avaa jo neljännen edustuston Yhdysvaltoihin?

  • Eilen19:00
    Huumeet

    Voisiko opioidikriisi tapahtua Suomessa? Asiantuntijalta huolestuttavia uutisia