Juho Hännisellä oli yhden kauden näyttöpaikka, mutta tilalle tuli Ott Tänak – "Hermot eivät pitäneet"

7:34
Videolla juttua Suomen MM-rallin peruuntumisesta.

Juho Hännisen ura rallimaailman huipulla MM-sarjassa jäi lopulta lyhyeksi, kun punkaharjulainen ehti ajaa vain yhden täyden kauden Toyotan tallissa vuonna 2017.

Sen jälkeen Hänninen on toiminut muun muassa Toyotan tiimin testikuskina sekä eräänlaisena monitoimimiehenä. Vuoden 2017 lopussa tunnelmat olivat varmasti toiset, kun tallipomo Tommi Mäkinen kertoi töiden tehdaskuskina loppuvan.

– Olihan se tietysti kova paikka. Alkukausi oli hankala, eikä oikein tullut tuloksia. Itselläkin oli kovat odotukset, mutta ehkä hermot eivät oikein pitäneet. Minulla oli pitkään taukoa MM-ralleista. Sen takia olisi pitänyt malttaa enemmän, Hänninen muistelee MTV Urheilulle.

– Sitten kun toinen puolisko lähti sujumaan paremmin, niin sain jo tiedon, että hommat eivät jatku. Kyllähän se harmitti. Olin jo löytänyt hiljalleen rentoutta ajamiseen.

Hännisen korvaajaksi Toyotalle saapui Ott Tänak, joka valloitti maailmanmestaruuden viime vuonna.

– Ei siinä ollut paljon nokan koputtamista, kun miettii, kuka siihen tuli meikäläisen tilalle. Vaikka siinä oli muutama hyvä kisa alla, niin olihan se ihan ymmärrettävä päätös. Oli kuitenkin aika kovan kaliiberin kaveri saatavilla, Hänninen toteaa.

Hänninen on tunnettu rennonletkeänä kaverina. Mutta. Kauden 2017 jälkeen mielessä on ollut varmasti yhtä ja toista.

Osasitko suhtautua Toyotan päätökseen kypsästi?

– No joo kyllä, kypsästi ja kypsästi. Aika parantaa haavat. Kyllähän se vähän harmitti, mutta aika äkkiä ruvettiin suunnittelemaan, että minkälaisia hommia on luvassa jatkossa.Testaaminen jatku itse asiassa jo loppuvuodesta. Aika äkkiä pääsin siitä yli, Hänninen sanoo.

Testikuskin roolissa Hännisellä tulee riittämään hommia, sillä ensi kaudeksi Toyotan tiimi tuo MM-sarjaan uuden GR Yariksen. Vuonna 2022 on puolestaan määrä siirtyä hybriditeknologiaan. Hänniselle hommia siis riittää, mutta hybridiboomista voi olla montaa mieltä.

– Paine alkaa olemaan vissiin niin kova, että jotain hybridiä autoon on laitettava. Jollain tavalla pitää saada ekologisuus mukaan. Minkä verran se sitten maapalloa säästää, niin siitä voi olla montaa mieltä, Hänninen kuittaa.

– Toivottavasti autot pysyvät turvallisina. Ei se varmasti ainakaan minun hommia vähennä. Kunhan saadaan vuoden 2022 säännöt lopullisesti selville, niin varmasti tulee testipäiviä riittämään.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja