Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Joutuvatko suomalaiset maksamaan muiden EU-kansalaisten sähköautot? Autoliitto kritisoi "sosiaalista ilmastorahastoa"

1:49"Autonvalmistajien sakkouhka lisää painetta sähköautojen määrän lisäämiseen"Miksi meitä niin kovasti "kuritetaan", kun autojen päästöt ovat Suomessa jo pienemmät kuin Euroopan unionissa keskimäärin?
Julkaistu 05.09.2021 11:02

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Autoliitto näkee Euroopan komission "sosiaalisessa ilmastorahastossa" isoja riskejä vauraiden maiden, kuten Suomen kannalta.

Edunvalvontajärjestö Autoliitto ilmaisee lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle huolensa Euroopan komission ehdottamasta ”sosiaalisesta ilmastorahastosta”.

Sosiaalinen ilmastorahasto sisältyi Euroopan komission heinäkuussa julkaisemiin ehdotuksiin ilmastotoimista, joissa esitetään muun muassa päästökaupan laajentamista tie- ja meriliikenteeseen.

– Uudella rahastolla edistetään oikeudenmukaisuutta ja yhteisvastuuta jäsenvaltioiden välillä ja niiden sisällä ja vähennetään samalla energia- ja liikenneköyhyyden riskiä, kerrotaan komission tiedonannossa.

Lue myös: "Julkisilla menee yli tunti, omalla autolla 8 minuuttia" – suomalaisilta painavia sanoja siitä, miksi oma auto on niin tärkeä

"Sosiaalisesti oikeudenmukainen siirtymä"

Rahastoon käytettäisiin EU:n budjetista summa, joka olisi 25 prosenttia rakennusten ja tieliikenteen uudesta päästökaupasta odotettavista tuloista. Komission mukaan mukaan siten saataisiin jäsenmaille 72,2 miljardin euron rahoitus vuosiksi 2025–2032, minkä lisäksi kerättäisiin vastaava summa jäsenmailta.

Tuloksena olisi 144,4 miljardin euron varat ”sosiaalisesti oikeudenmukaiseen siirtymään”.

– EU:n laajuisessa rahastossa piilee suuri riski, että Euroopan unionin vauraat maat Suomi mukaan lukien tukisivat muiden maiden kansalaisten sähköautojen ja muiden vihreän siirtymän tuotteiden hankintoja, kerrotaan Autoliiton lausunnossa.

Komission ehdotuksen mukaan EU:n jäsenmaat voisivat auttaa sosiaalisen ilmastorahaston varoilla kansalaisiaan investoimaan muun muassa energiatehokkuuteen, uusiin lämmitysjärjestelmiin ja puhtaampaan liikkumiseen.

Suomen hallituksessa on suhtauduttu kriittisesti sosiaaliseen ilmastorahastoon.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiestyöryhmä valmistelee parhaillaan arviomuistiota kansallisen tieliikenteen päästökaupan toimeenpanosta. Euroopan komission ehdotukset liikenteen päästökaupan laajentamisesta huomioidaan työryhmän työssä.

Tieliikenteen päästökaupassa polttoaineen jakelija ostaisi valtiolta säännöllisesti järjestettävistä huutokaupoista myytävää fossiilista polttoainemäärää vastaavan jakeluoikeuden. Huutokaupattavien oikeuksien määrä supistuisi vähitellen.

Tieliikenteen päästökauppaa valmistellaan liikenne- ja viestintäministeriön mukaan siltä varalta, että fossiilittoman liikenteen tiekartan ensimmäisen ja toisen vaiheen keinoilla ei riittävästi saada vähennettyä liikenteen päästöjä. Autoliitossa kannetaan huolta kansallisen tieliikenteen päästökaupan vaikutuksista liikkumisen kustannuksiin.

Lue myös: Näin polttoaineveron mylläys näkyisi sinun lompakossasi: "Yksittäisen veronmaksajan kohdalla muutos voi olla suuri"

Lisää aiheesta:

EU:ssa sopu päästökauppajärjestelmän uudistuksesta – ilmaisten päästöoikeuksien jakamista lopetellaan 2026 alkaenIlmastopaneeli ehdottaa tieliikenteen päästökauppaa – polttoaineen litrahinta voisi nousta jopa 88 senttiä, mutta päästöt saataisiin kuriinEU:n päästökauppa laajentumassa tieliikenteeseen – polttoaineen hinta nousisi Suomessa entisestään yli 10 sentillä per litraEU:n ympäristöministerit yhteisymmärrykseen päästökaupasta – diesel- ja bensiiniautojen valmistus loppuu vuonna 2035Ilmastolakipaketti saattaa maksaa kuljetusalalle satoja miljoonia euroja – "Vakava paikka Suomen kansantaloudelle"EU-komissio kertoi jättimäisestä ilmastopaketista, joka vaikuttaa suomalaistenkin elämään
AutotLiikenneEUPäästötSähköautotTalousKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"