Joskus näinkin päin: Tätä hauskoilla ovilla varustettua sähköautoa ryhdytään valmistamaan myös bensakoneella

MX-30 on Mazdan ensimmäinen sähköauto 2:16
Tällainen on syksyllä Suomeen saapuva Mazda MX-30.

Mazda tuo sähköautonsa markkinoille hieman jälkijunassa moniin muihin perinteisiin autovalmistajiin verrattuna, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Hieman yllättäen auto laskeutuu Mazdan kotimarkkinoille ensin polttomoottorilla varustettuna.

Japanilainen Mazda esitteli ensimmäisen sähköautonsa Tokion autonäyttelyssä viime lokakuussa. Erikoisilla takaovilla varustettu MX-30 saapuu Suomeen vielä tänä syksynä 35 990 euron hintalapulla varustettuna.

MX-30 on tulossa myyntiin myös sen kotimarkkinoilla Japanissa, mutta täyssähköversion sijaan hybridivoimalinjalla varustettuna. Kyseessä ei ole myöskään ladattava hybridi, vaan perinteisempi kevythybridi, jossa kaksilitraisen bensakoneen kaverina on pieni sähkömoottori. Voimalinja on nimeltään e-Skyactiv G.

Myös japanilaiset pääsevät myöhemmin käsiksi täyssähköiseen MX-30:een, mutta eurooppalaisten asiakkaiden ei kannata haaveilla kevythybridiversiosta.

Polttomoottorilla varustettu MX-30 saattaa kuitenkin tulla joskus tarjolle myös Euroopassa, sillä MX-30:n malliston on mahdollisesti täydentymässä versiolla, jossa pientä bensalla toimivaa kiertomäntämoottoria käytettäisiin pidentämään auton 200 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Valmistajan mukaan se vielä harkitsee asiaa, mutta vastaavaa ideaa se kokeillut jo aikoinaan Mazda2-konseptissa.

Mazda on perustellut MX-30:n lyhyttä toimintamatkaa eurooppalaisasiakkaiden ajotottumuksilla, sillä keskimäärin autolla ajetaan päivässä vain 48 kilometriä.

Pienehkö, vain 35 kilowattitunnin akusto on myös auttanut japanilaisvalmistajaa pitämään auton hinnan houkuttelevana.

Lue myös:

    Uusimmat