Luottokortilla maksetuista matkoista voi saada hyvityksen kortin myöntäneeltä yhtiöltä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa matkatoimisto Deturin asiakkaita hakemaan yhtiön konkurssin takia peruuntuneista matkoista korvausta mahdollisimman pian. Viraston mukaan tämä pitäisi tehdä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun tieto matkan peruuntumisesta on saatu.
KKV antaa verkkosivuillaan ohjeet, miten hakemus tulee tehdä.
Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin Kammarkollegietille, jolta korvaukset tulee hakea. Luottokortilla maksetuista matkoista voi hakea hyvitystä luottoyhtiöltä. KKV toteaa, että hyvityksen haku luottoyhtiöltä on yleensä nopeampi tapa saada rahoja takaisin. Luottoyhtiö ei voi vaatia, että kuluttaja on ensin vaatinut hyvitystä muulta taholta, KKV muistuttaa.
Pankin debit-kortilla maksetuista matkoista saattaa saada palautuksen omalta pankiltaan, jos pankki on korttiehdoissa tai muuten tähän sitoutunut.
Jos kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei toteudu, pitää korvausta hakea Kammarkollegietilta, joko sähköpostitse tai kirjepostilla.