Jos evoluutio muokkaisi ihmisestä kolarinkestävän, tältä me näyttäisimme

0:56imgVideolla esitellään kolarinkestävä ihminen nimeltään Graham.Transport Accident Commission
Julkaistu 08.01.2022 13:57

Ville Järveläinen

Ihmisen kehoa ei ole suunniteltu kestämään auto-onnettomuuksia. Mutta mikäli evoluutio muokkaisi ihmisestä kolareita paremmin kestävän, voisi lopputulos olla jotakin tämän muutamia vuosia sitten esitellyn kaverin tapaista.

Australian onnettomuustutkintalautakunnan julkaisema kampanja herätti vuonna 2016 huomiota eriskummallisella päähenkilöllään Grahamilla.

Graham on kirurgi Christian Kenfieldin sekä liikenneturvallisuusasiantuntija David Loganin ja taiteilija Patricia Piccininin näkemys siitä, miltä me voisimme näyttää, jos evoluutio olisi muokannut meidät kestämään liikenneonnettomuuksia.

– Autot ovat kehittyneet paljon nopeammin kuin ihmiset, ja Graham auttaa meitä ymmärtämään, miksi meidän täytyy kehittää liikennejärjestelmäämme suojellaksemme itseämme omilta virheiltämme, lautakunnan johtaja Joe Calafiore kertoi tiedotteessa vuonna 2016.

Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin vuonna 2021

Kenfield kertoo näkevänsä työssään, millaista vahinkoa esimerkiksi vain 25–35 kilometrin tuntinopeuksissa tapahtuvat onnettomuudet saavat aikaan. Mutta mitäpä, jos ihminen olisikin rakennettu kestämään juuri tällaisia kolareita?

Miten Graham eroaa meistä?

Graham on suoraan sanottuna erikoinen ilmestys. Hänellä on leveä pää, eikä kaulaa nimeksikään. Hänen kylkiluidensa välissä on ilmatyynyjä, jotka parantavat kylkiluiden kestävyyttä, mikä taas auttaa suojelemaan sisäelimiä. Lisäksi Grahamin iho on paksumpi ja kestävämpi kuin nykyihmisellä.

Kasvomme – etenkin nenämme – ovat alttiita osumille onnettomuuksissa, joten Grahamin naama on litteä ja paksun rasvakudoksen ympäröimä. Myös aivot ovat paremmin suojassa, sillä Grahamin suuremman kallon ansiosta aivo-selkäydinnestettäkin mahtuu enemmän.

Vaikka Graham kehitettiinkin vuonna 2016, voi häneen tutustua edelleen Australian liikenneturvallisuusviraston verkkosivustolla.

Lue myös: Harri on tehnyt vapaaehtoistyötä liikenneonnettomuuspaikoilla jo 40 vuotta ja ollut mukana yli 600 onnettomuuden tutkinnassa – jos hän saisi päättää, asennettaisiin kaikkiin autoihin yksi varuste

Lähde: Australian onnettomuustutkintalautakunta

Tuoreimmat aiheesta

Ihminen