Pyöräläheteiltä kiellettiin kypärän käyttäminen – lontoolaisfirmalla erikoiset perustelut: "Jos joudut onnettomuuteen..."

Kumpi väistää, auto vai pyörä? Tässä selkeät vastaukset! 1:31
Kumpi väistää, autoilija vai pyöräilijä? Tässä selkeästi havainnollistetut vastaukset eri tilanteisiin.

Kypäräpakko on tuttu juttu, mutta kypäräkielto onkin jo aika paljon harvinaisempi.

Sekä tavaraa että ihmisiä sähköavusteisilla laatikkopyörillä kuljettava lontoolainen Pedal Me on saanut runsaasti huomiota kansainvälisessä mediassa sen jälkeen, kun Forbes nosti suuren yleisön tietoisuuteen yhtiön kypäräpolitiikan.

Pedal Me ei nimittäin salli kuljettajiensa käyttää kypärää. Asiaa ei myöskään perustella esimerkiksi tyyliseikoilla, kuten voisi kuvitella, vaan yllättäen liikenneturvallisuudella. Kypäriä ei ole tarjolla edes matkustajille.

Kohu sai alkunsa, kun Ben Knowles, yksi Pedal Men perustajista antoi ymmärtää Twitter-keskustelussa, että kypärän käyttö on esteenä yrityksessä työskentelylle.

– Henkilöt, jotka ottavat sellaisia riskejä, että kokevat tarvetta pitää kypärää, eivät ole tervetulleita meille töihin, hän totesi.

– Ajoneuvomme ovat raskaita ja voivat aiheuttaa vahinkoa. Lisäksi kuljetamme myös pieniä lapsia.

Knowlesin mukaan taustalla on ajatus riskien kompensoinnista. Kypärää käyttävä voi kokea olevansa paremmassa turvassa kuin onkaan ja saattaa olla sen vuoksi huolettomampi jopa vaarallisuuteen asti. Sen sijaan ilman kypärää pyöräilevä todennäköisemmin on Knowlesin mukaan varovaisempi liikkeissään.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

80 000 kilometriä pyöräilyä joka kuukausi

Pedal Me -yhtiöllä on 70 työntekijää, jotka ajavat kuukaudessa yhteensä noin 80 000 kilometriä. Yhtiön toiminta käynnistyi vuonna 2017. Toistaiseksi vain yksi työntekijä on pudonnut pyöränsä selästä sillä seurauksella, että on iskenyt päänsä maahan. Matkustajia tai kolmansia osapuolia ei ole koskaan loukkaantunut.

– Jos joudut onnettomuuteen, on ilman muuta parempi, että sinulla on kypärä päässäsi, Knowles myönsi.

– Mutta pyörämme ovat kolme metriä pitkiä; et voi lentää ohjaustangon yli, hän jatkoi.

Knowles kertoo, että kerran yhden heidän työntekijänsä kimppuun käytiin viidakkoveitsen kanssa.

– Se ei tarkoita, että varustamme kaikki työntekijämme viilto- ja pistosuojaliiveillä.

Knowles kertoi, että yhtiön työntekijät loukkaavat itsensä useimmin kiivetessään rappusia jalkaisin tai nostaessaan painavia tavaroita. 

Kaikki työntekijät saavat turvalliseen pyöräilyyn tähtäävän koulutuksen, jonka lisäksi yhtiö velvoittaa kuljettajat raportoimaan kaikista läheltä piti -tilanteista. Niiden pohjalta on tehty muutoksia muun muassa koulutusten sisältöihin, pyörien tekniikkaan ja huoltoon sekä varusteisiin.

Mikael Jungner joutui sähköpotkulautaonnettomuuden vuoksi sairaalaan –"Näinkö tyhmän asian takia pitää maksaa isoja seurauksia?" 2:42
KATSO MYÖS: Mikael Jungner kertoi MTV Uutiset Livelle joulukuussa vakavasta sähköpotkulautaonnettomuudestaan. Hänellä ei ollut kypärää.

Lähteet: Forbes, Road

Lue myös:

    Uusimmat