Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Joka viides maksaa, vaikkei tarvitsisi: ”Petos voisi olla parempi tapa kuvaamaan ilmiötä”

Shutterstock
Julkaistu 26.05.2017 10:23

MTV LIFESTYLE

Joka viides tilausansaan astunut päätyy maksamaan kiltisti saamansa laskun, kertoo Euroopan kuluttajakeskuksen tutkimuksesta.

Tilausansa on usein piilotettu nettimainokseen, jossa mainostetaan edullista tuotetta tai loistavaa tarjousta. Edullisena mainostettu kertakokeilu saattaa kuitenkin päättyä kalliiseen laskuun, kun kertatilaus jatkuukin kalliina jatkotilauksina.

Yleensä tilausansoihin törmätään netissä tai sosiaalisessa mediassa. Usein tarjouksen saadakseen kuluttajan täytyy syöttää luotto- tai pankkikorttitietonsa, jonka jälkeen veloitus tehdään laskulla.

Ruotsin kuluttajaviraston ja Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipisteen teettämä tutkimus paljastaa, että 19 prosenttia tilausansaan astuneista maksaa lopulta laskun. Näin käy, vaikka kuluttaja olisi tietoinen, ettei ole tilannut mitään.

– Tilausansa on aina merkki epäterveestä kilpailusta. Tuote, joka ei tee kauppaansa omilla ominaisuuksillaan, myydään siten, ettei kuluttaja edes tiedä olevansa jotain hankintaa tekemässä. Petos voisi olla parempi tapa kuvaamaan ilmiötä, sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström tiedotteessa.

Tutkimuksesta paljastuu myös, että maksetut laskut eivät ole aivan pikkusummia. Eurooppalaisten kuluttajien keskimääräinen tilausansalasku on 115,70 euroa. Tutkimuksessa olivat mukana Suomi, Ruotsi, Norja, Hollanti ja Belgia.

Useampi kuin joka toinen kuluttuja lisäksi tietää, että omaan pankkiin tai luottokorttiyhtiöön voi ottaa yhteyttä, jos myyjä tällaisissa tapauksissa kieltäytyy palauttamasta rahoja. Kuitenkin vain noin joka kymmenes tekee näin.

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus

***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa nettipalvelusta: "2 minuutin terveystarkastelun" seurauksena yllätyslaskuPieni merkki luottokorttilaskulla voi paljastaa petoksenValitukset suoratoimitukseen erikoistuneista verkkokaupoista nousussa – näin tunnistat dropshipping-huijauksenJouduitko tilausansan uhriksi? KKV: EU-direktiivi velvoittaa pankin maksamaan rahat takaisinUusi tekstiviestihuijaus leviää Suomessa – pilkkahintaan myytävä puhelin paljastui tilausansaksiVaro tätä tarjousta! Facebookissa yritetään jälleen huijata – luvassa järjettömiä laskuja
TietoturvaDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tietoturva
  • ti11:32
    Windows

    Windows 10: Huijausvaroitus!

  • ti05:03
    Windows

    Windows 10:n päivitykset loppuvat tänään – tätä se tarkoittaa tietokoneellesi

  • 26.9.14:26
    Verkkohuijaukset

    S-Pankki varoittaa huijauksista – huijarin puhelinnumero voi hämätä

  • 24.9.13:14
    Verkkohuijaukset

    Huijausviestin loppuun nolosti unohtunut merkintä paljasti vilpin

  • 21.9.18:15
    Verkkohuijaukset

    Saitko epäilyttävän viestin? Tämä seikka voi paljastaa verkkohuijarin