Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jättipotti vai iso riski? Hurja visio supernopeasta kulkuvälineestä lähestyy nyt Suomea

0:51Hyperloopilla Salosta Turkuun neljässä minuutissa
Julkaistu 01.07.2016 18:42

MTV UUTISET - STT

Tämä taitaa olla liian hyvää ollakseen totta. Nokialta ja Microsoftilta irtisanotuille insinööreille tarjoutuisi töitä.

Huippunopea Helsinki-Tukholma-yhteys avaisi kasvumahdollisuuksia yrityksille. Suurkaupunkien asuntorakentamisen paineet helpottaisivat, kun satojen kilometrien päästäkin pääsisi töihin kävelymatkaan verrattavassa ajassa. 
 
Kaikkea tätä lupaa Hyperloop, putkessa liitävään kapseliin perustuva joukkoliikenneväline, joka voisi liikkua yli 1000 kilometrin tuntivauhtia.

Hyperloopin idean kehitti visionääri-miljonääri Elon Musk, mutta hän totesi olevansa liian kiireinen toteuttaakseen sen itse. Hän heitti pallon startup-yrittäjille ja luovutti konseptin vapaaseen jatkojalostukseen.  

Ainakin kolme yritystä on ottanut haasteen vastaan. Niistä yksi, Hyperloop One, on puolestaan heittänyt haasteen maailman kaupungeille: tämä tekniikka voi olla valmis jo tämän vuoden lopussa, nyt kannattaa kiirehtiä apajille!  

Salo on kuunnellut ja ottanut puheet vakavissaan. Tänään julkistettiin Hyperloop Onen ja Salon välinen aiesopimus yhteistyöstä, johon sisältyy Hyperloop-kehittämiskeskuksen rakentaminen kaupunkiin.  

-Ne onnettomat tilanteet, jotka ovat syntyneet Nokian ja Microsoftin tehtaiden alasajon myötä, ovat nyt mahdollisuus, kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo sanoi tiedotustilaisuudessa.  

Heino korosti, että Salon lisäksi hankkeen taakse tarvitaan ainakin Tukholman, Turun, Lohjan ja Helsingin kaupungit sekä alueiden elinkeinoelämä.  

Suoraan vaativaan ympäristöön    

Hyperloop One on Pohjoismaiden kanssa vakavissaan. Turun ja Salon välille on tarkoitus rakentaa liikennöintiputki, jossa tehtäisiin maailman ensimmäiset "oikean ympäristön" testit Hyperloopilla. Nyt koeajoja tehdään Nevadan autiomaassa Yhdysvalloissa.  

-EU:n turvallisuusvaatimukset ovat korkeimmat maailmassa. Jos läpäisemme ne, tiedämme, että tämä menee läpi kaikkialla, yhtiön varatoimitusjohtaja sanoo.  Selvää on, että Hyperloop-yhteyksien rakentaminen maksaa miljardeja. Lukuja James ei paljastanut.  Kuluttajahinnat on kuitenkin tarkoitus pitää maltillisina. Jamesin mukaan tämän hetken arvio Helsinki-Salo-matkalipun keskihinnasta on 17-25 euroa.    

Alan James



Ison riskin hanke  

Tekes seuraa Hyperloopin kehitystä ja laskee suomalaisyrityksille mahdollisesti koituvia hyötyjä. Jos bisnesmalli näyttää järkevältä ja hyödyt selviltä, hanke voi saada Tekes-rahoitusta.  

Hyperloopin aikoma kehitysvauhti on yhtä huimaava kuin itse kapselin vauhti. Vaikka joukkoliikenteen vallankumous tapahtuisi, se ei välttämättä tapahdu niin nopeasti kuin on kaavailtu.  

-Tämä on ison riskin hanke. Onnistuessaan se tuo valtavat tuotot. Epäonnistumisen riski on myös ilmeinen, toteaa johtaja Mika Lautanala Tekesistä. 

Lisää aiheesta:

20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöilleTässä talousjuttu, joka on täynnä toivoa: Rakennemuutoksen näivettämä Salo selätti ongelmat ja tuskailee enää lähinnä osaajapulan kanssaKommentti: Tunneli Tallinnaan ja laiva ilman kuljettajaa – hurjista tulevaisuusvisioista toinen toteutuu, toinen eiHelsingistä Turkuun 6 minuutissa? Elon Musk suunnittelee Hyperloop-sukkulan testiajoja Saloon – kulkee 1000 km/h!Avaruusbisnes olisi Suomelle kultakaivos: Nasassa työskennellyt Sissi Enestam tutkii mustia aukkoja galaksien keskuksissaHyperloopin pääjohtajan hullu idea: Puolessa tunnissa Helsingistä Tukholmaan – "Suomi ei ole pieni maa, vaan henkinen jättiläinen"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 12:18
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 12:05
    Tulipalot

    Omakotitalo roihusi Simossa: Raunioista löytynyt ruumis

  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena

  • 10:09
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisi vahvistaa MTV Uutisille: Sastamalassa isompi liikenneonnettomuus – "Loukkaantuneita on"