Moni suomalainen yritys teettää kotimaisiksi mielletyt brändituotteensa ulkomailla. Pahimmassa tapauksessa suomalaisdesign vie tekijänsä terveyden.
Miten moni suomalainen kippo tai mekko jäisi ostamatta, jos sen hankkija tietäisi, missä ja miten se on valmistettu? Kaikki ei ole kaupassa nimittäin läheskään sitä, miltä näyttää tai miltä sen halutaan näyttävän.
Esimerkiksi suomalainen Nanso teettää 40 % vaatteistaan ulkomailla. 10 % teetetään Euroopassa, loput muun muassa Kiinassa ja Turkissa. Marimekon vaatteista 30 % on sataprosenttisesti kotimaista alkuperää. EU:n ulkopuolella suurimmat valmistusmaat olivat Kiina, Thaimaa ja Intia.
Lapsityövoimaa eniten alkutuotannossa
Kansalaisjärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala kertoo, että suomalaiset vaateteollisuuden yritykset tuottavat paljon vaatteita myös esimerkiksi halpojen palkkojen Bangladeshissä.
– Hallitus nosti siellä juuri minimipalkkaa 77 prosentilla. Silti se on edelleen alle 50 euroa kuussa. Niin siellä kuin Kiinassakin myös työntekijöiden järjestäytymisvapautta rajoitetaan vahvasti.
Monilla vaatetehtaista päivät ovat pitkiä ja töitä tehdään kuutena päivänä viikossa.
– Tehtaan työolot saattavat olla vielä suhteellisen hyvät, mutta ongelmat alkavat työntekijä lähdettyä kotiin. Palkka ei riitä välttämättä esimerkiksi asuntoon, vaan työntekijä joutuu asumaan slummissa, jossa ei ole puhdasta vettä ja jossa lapset eivät pääse kouluun.


