Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jari-Matti Latvalalta paljastus WRC-autosta, jota ei koskaan nähty MM-ralleissa

0:55Jari-Matti Latvala esittelee hienoa ralliautokokoelmaansaJari-Matti Latvalalla on hieno ralliautokokoelma.imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 13.05.2020 07:28

TONI HEINONEN – MTV URHEILU

Volkswagen Motorsport kehitti vuodeksi 2017 WRC-auton, jonka kilpailukyky jäi ikuiseksi arvoitukseksi.

Volkswagen tuli hyvin valmistautuneena rallin MM-sarjaan vuonna 2013. Tallin kehittämä Volkswagen Polo R WRC -auto osoittautui heti kilpailukykyiseksi, ja saksalaistiimistä tuli täysin dominoiva MM-sarjassa Sebastien Ogierin johdolla.

Suomalaiskuljettaja Jari-Matti Latvala saavutti Volkswagenilla yhdeksän osakilpailuvoittoa ja nappasi kaksi MM-hopeaa ja yhden MM-kolmostilan. Ura Volkkarilla päättyi yllättäen kauden 2016 jälkeen, kun saksalaismerkki vetäytyi MM-ralleista päästöhuijausskandaalinsa vuoksi.

LUE MYÖS: Koronavirus voi tuoda yllättävän lahjan Tommi Mäkiselle: "En pistäisi sen suhteen pahitteeksi"

Ennen vetäytymispäätöstään Volkswagen oli kehittänyt uutta versiota Polosta, joka oli tarkoitus nähdä vuonna 2017 erikoiskokeilla WRC-autojen siirtyessä uudelle aikakaudelle. Latvala oli mukana seuraavan sukupolven WRC-Polon kehitystyössä.

– Auto olisi ollut tosi nopea asvaltilla – se olisi ollut parempi asvaltilla kuin soralla, Latvala paljastaa wrcwings.tech-sivuston haastattelussa.

– Balanssiltaan auto oli hyvä asvaltilla. Suorituskykyä oli enemmän asvaltilla, sillä se oli enemmän kiinni tiessä. Auto oli kaikkiaan helppo ajettava, sillä pitoon sai nopeasti hyvän luoton asvaltilla. Aerodynamiikaltaan auto oli hieman konservatiivinen, se ei ollut niin vahva kuin Yaris, Latvala vertaa.

Volkswagenin vetäydyttyä Latvala teki sopimuksen Toyotan kanssa, joka palasi MM-sarjaan kaudella 2017. Tommi Mäkisen tallin kehittämästä Toyota Yaris WRC -autosta löytyi heti potentiaalia.

– Kun hyppäsin Polosta Yarikseen, tunsin jo alkuvaiheessa, että Yariksen moottori oli erittäin hyvällä tasolla. Se oli samalla tasolla Polon kanssa. Kun aloimme testata enemmän, tajusin Yariksen aerodynamiikkapaketin vaikuttavan enemmän autoon. Polo yliohjautui enemmän, kun taas Yariksen perässä oli enemmän pitoa. Se johtui takasiivestä, joka rauhoitti auton perää, Latvala kertoo.

Latvala on päässyt ajamaan ja kokeilemaan useita ralliautoja uransa aikana. Latvala tunnetaan vanhempien rallitykkien intohimoisena ystävänä, mutta ajettavuuden osalta historic-menopelit ovat kaukana nykyautoista.

– Toyota Yaris WRC on paras auto, jolla olen ajanut. Olen ajanut B-ryhmän autolla ja rakastan niiden autojen ääntä, joka on erilainen kuin uusissa autoissa. B-ryhmän autoissa pystyy kuulemaan turbon vihellyksen, jota ei kuule nykyisissä autoissa. Ajettavuudeltaan ne ovat aivan erilaisia. Pidän B-ryhmän autojen voimasta, joka tuntuu selässä saakka. Moderneissa autoissa tehoa on jatkuvasti, eikä turbossa ole viivettä, Latvala sanoo.

Lisää aiheesta:

WRC-konkari ja MM-sarjaan hamuava suomalaiskuski vaikuttuivat Skodan uudesta ralliautosta – "Jokaisen kuljettajan mieleen"Rallin MM-sarjan voimasuhteissa tapahtumassa merkittävä keikahdus? Thierry Neuvillen ja Sébastien Loebin lausunnoissa raju ristiriita: "Vetäkää siitä omat johtopäätöksenne"Toyotan rallipajalta tihkuu tietoja tallin uudesta autosta: Jari-Matti Latvala aikoo hyödyntää multimestarin osaamista, haluaisi itsekin hypätä rattiin – "Saisin ymmärrystä"Esapekka Lappi vertailee kolmea WRC-autoa – yksi erosi selvästi muistaJari-Matti Latvalan temppu löi Toyota-pomon ällikällä: piinaava pelko vaihtui lyömättömään tyydytykseen – "Sanat eivät riitä kuvailemaan"Esapekka Lapilta viiltävä sivallus entisen työnantajan suuntaan – laukoi Monte Carloa ajatellen mehukkaita kommentteja
RalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 07:11
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • Eilen09:12
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa