Volkswagen Motorsport kehitti vuodeksi 2017 WRC-auton, jonka kilpailukyky jäi ikuiseksi arvoitukseksi.
Volkswagen tuli hyvin valmistautuneena rallin MM-sarjaan vuonna 2013. Tallin kehittämä Volkswagen Polo R WRC -auto osoittautui heti kilpailukykyiseksi, ja saksalaistiimistä tuli täysin dominoiva MM-sarjassa Sebastien Ogierin johdolla.
Suomalaiskuljettaja Jari-Matti Latvala saavutti Volkswagenilla yhdeksän osakilpailuvoittoa ja nappasi kaksi MM-hopeaa ja yhden MM-kolmostilan. Ura Volkkarilla päättyi yllättäen kauden 2016 jälkeen, kun saksalaismerkki vetäytyi MM-ralleista päästöhuijausskandaalinsa vuoksi.
LUE MYÖS: Koronavirus voi tuoda yllättävän lahjan Tommi Mäkiselle: "En pistäisi sen suhteen pahitteeksi"
Ennen vetäytymispäätöstään Volkswagen oli kehittänyt uutta versiota Polosta, joka oli tarkoitus nähdä vuonna 2017 erikoiskokeilla WRC-autojen siirtyessä uudelle aikakaudelle. Latvala oli mukana seuraavan sukupolven WRC-Polon kehitystyössä.
– Auto olisi ollut tosi nopea asvaltilla – se olisi ollut parempi asvaltilla kuin soralla, Latvala paljastaa wrcwings.tech-sivuston haastattelussa.
– Balanssiltaan auto oli hyvä asvaltilla. Suorituskykyä oli enemmän asvaltilla, sillä se oli enemmän kiinni tiessä. Auto oli kaikkiaan helppo ajettava, sillä pitoon sai nopeasti hyvän luoton asvaltilla. Aerodynamiikaltaan auto oli hieman konservatiivinen, se ei ollut niin vahva kuin Yaris, Latvala vertaa.
