Jokainen WRC-tiimi voi valita Euroopasta pisteen, jonka ympäristössä autoa voi testata mielin määrin. Pysyvä testialue on halkaisijaltaan kymmenen kilometriä ja sen sisällä saa olla testiteitä maksimissaan 12 kilometriä.
Jyväskylässä päämajaansa pitävän Toyotan testialue on luonnollisesti ollut vuodesta 2017 lähtien Keski-Suomessa, mutta nyt korealaisvalmistaja kopioi kilpailijaansa.
– Kyllähän se kieltämättä aika kova päätös oli. En ihan osannut odottaa tuollaista hommaa. Hyundai on toisaalta eniten meidän testialueestamme valittanut, kun se oli liian iso aikoinaan. Nyt alue on pienempi, niin olisi ajatellut, että kaikki on ok, Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala kommentoi kuumaa aihetta – "Eihän se hirveästi ole"
Toyotan rallitalli on todistanut, että juuri keskisuomalaisilla teillä voidaan kehittää lajin voittaja-auto. Hyundain WRC-tallin testialue on aiemmin sijainnut Saksassa, missä se pitää päämajaansa Alzenaun kaupungissa.
– Hyundain päätöksen taustalla on varmasti kaksi asiaa. Aikanaan, kun minä aloitin ajamisen MM-sarjassa, pidettiin Suomea logistisesti rallimaailmassa liian kaukaisena ja koettiin, että täältä ei voi operoida. Toyota on kumonnut sen. Toisena asiana on, että nyt Suomi nähdään erittäin mielenkiintoisena paikkana kehittää autoa, Latvala summaa.
Toyotan tallipomo kokee, että kilpailu kiristyy entisestään Hyundain uuden testipaikan myötä, mutta toisaalta suomalaisittain tilanne on messevä.
