Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvala hämmästyi WRC-tallin kovasta päätöksestä: "En osannut odottaa tuollaista hommaa"

Hyundain WRC-rallitallin testialue tulee Keski-Suomeen.
Hyundain WRC-rallitallin testialue tulee Keski-Suomeen.imago images/Eibner/ All Over Press
Julkaistu 15.02.2022 17:36

Aki Hietavala

Jokainen WRC-tiimi voi valita Euroopasta pisteen, jonka ympäristössä autoa voi testata mielin määrin. Pysyvä testialue on halkaisijaltaan kymmenen kilometriä ja sen sisällä saa olla testiteitä maksimissaan 12 kilometriä.

Jyväskylässä päämajaansa pitävän Toyotan testialue on luonnollisesti ollut vuodesta 2017 lähtien Keski-Suomessa, mutta nyt korealaisvalmistaja kopioi kilpailijaansa.

– Kyllähän se kieltämättä aika kova päätös oli. En ihan osannut odottaa tuollaista hommaa. Hyundai on toisaalta eniten meidän testialueestamme valittanut, kun se oli liian iso aikoinaan. Nyt alue on pienempi, niin olisi ajatellut, että kaikki on ok, Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala sanoo MTV Urheilulle. 

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala kommentoi kuumaa aihetta – "Eihän se hirveästi ole"

Toyotan rallitalli on todistanut, että juuri keskisuomalaisilla teillä voidaan kehittää lajin voittaja-auto. Hyundain WRC-tallin testialue on aiemmin sijainnut Saksassa, missä se pitää päämajaansa Alzenaun kaupungissa.

– Hyundain päätöksen taustalla on varmasti kaksi asiaa. Aikanaan, kun minä aloitin ajamisen MM-sarjassa, pidettiin Suomea logistisesti rallimaailmassa liian kaukaisena ja koettiin, että täältä ei voi operoida. Toyota on kumonnut sen. Toisena asiana on, että nyt Suomi nähdään erittäin mielenkiintoisena paikkana kehittää autoa, Latvala summaa.

Toyotan tallipomo kokee, että kilpailu kiristyy entisestään Hyundain uuden testipaikan myötä, mutta toisaalta suomalaisittain tilanne on messevä.

– Tänne tulee nyt toinen tiimi Suomeen testaamaan, niin onhan se siinä mielessä tosi positiivinen asia Suomen kannalta. En lähde sitä missään nimessä kritisoimaan, enkä edes niin negatiivisena koe juuri edellä mainittujen tekijöiden takia. Toki nyt kilpailu varmasti tietyiltä osin entisestään kovenee, kun hekin ajavat täällä paljon, Latvala kokee.

Tällä kaudella MM-sarjassa ajetaan uusilla Rally1-hybridikilpureilla. Ainakin kauden avauskisassa Monte Carlossa Hyundain i20 N Rally1 oli vastaantulija Toyotaan ja M-Sport Fordiin verrattuna.

LUE MYÖS: Toyotan WRC-tallin haastajaohjelmaan uusia japanilaislupauksia – muuttavat Suomeen Mikko Hirvosen valmennukseen

Toyotan testimallia kopioimalla Hyundai tuskin haluaa pelkästään kiusaa tehdä kilpailijalleen, vaan talli varmasti toivoo nousevansa entistä tiukemmin taisteluun mukaan.

– Hyundain ongelmana on ollut, että Saksassa ei ole soratestimahdollisuutta. Uuden auton kehittäminen vaatii monia asioita. Aikanaan esimerkiksi Volkswagen tuli Suomeen ajamaan aerodynamiikkatestiä, kun uutta autoa kehitettiin, vaikka olisi heillä ollut tuulitunnelia ja muuta, Latvala muistelee.

– Fyysisesti paikan päällä saa kuitenkin enemmän irti. Suomessa on loistavat tiet ajaa testiä sekä talvi- että kesäkelissä. Siihen vielä hypyt ja nopeat tiet päälle, niin onhan se auton kehittämisen kannalta aika hieno tilanne.

Lisää aiheesta:

Jari-Matti Latvala vastaa kovaan kritiikkiin MM-rallin ajamisesta – "Silloin tällaisia asioita voi kokeilla"Toyotan WRC-talli pyörittelee villiä ideaaEsapekka Lappi hankkii etua erikoisella kikkailulla – "Asiaa voi kiertää"Toyotan WRC-tallin pomot selvittävät menestyksen salaisuutta MTV Urheilulle – ”Muuallakin uskotaan nyt Suomeen”Toyota-tähti nauttii olostaan Suomessa – kehuu Jari-Matti Latvalaa yhdessä asiassa yli kaikkien muidenAsiantuntijaksi hyppävältä Teemu Suniselta mehukas arvio MM-rallikauden kynnyksellä: "Rovanperän Kallen haluan nimetä"
MM-ralliRalliJari-Matti LatvalaHyundaiToyotaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen23:48
    Kalle Rovanperä

    Rovanperältä raakaa tekstiä päivän päätteeksi, tallikaverit hurjassa taistelussa – MTV seurasi

  • Eilen20:11
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä on joutumassa kovaan paikkaan: "Katsotaan, mitä sieltä tulee"

  • Eilen19:20
    Ott Tänak

    Ott Tänak keskeytti toistamiseen – virolaistähti pelaa upporikasta ja rutiköyhää

  • Eilen07:30
    Ott Tänak

    Ott Tänak musertui keskeytyksestään – "Tuntuu tyhjältä"

  • pe23:27
    Kalle Rovanperä

    Tänakille jättipettymys, Pajari manasi onnistuneen perjantain päätteeksi – näin Chilen MM-ralli eteni