Mainos

Miksi Kimi Räikkönen ajoi heti pohjat MM-rallin kaupunkipätkällä? Jari-Matti Latvala analysoi Valtteri Bottaksen testivideota ja kertoo F1-miesten kokemasta vaikeudesta

6:04
Valtteri Bottas debytoi ralliauton ratissa tammikuussa Rovaniemen Tunturirallissa.

Rallikonkari Jari-Matti Latvala huomasi Valtteri Bottaksen testivideolta, että asfaltilla ajaminen ralliautolla oli uusi kokemus formulakuskille. Latvala analysoi mielenkiintoisesti rata-autoilijoiden rallissa kokemia haasteita.

Bottas on tutustunut rallimaailmaan tänä vuonna urakalla. Tammikuussa hän osallistui lyhyen harjoitusjakson jälkeen Rovaniemen Arctic Lapland Rallyyn. Heinäkuussa hän ajoi Suomessa soratestit Toyotalle ja kyyditti hiljattain jälleen M-Sportin Ford Fiestaa Saksan asfalttiteillä Ferisenissä.

Latvala kertoo nähneensä videon, joka julkaistiin Bottaksen ensimmäisen asfalttitestin jälkeen.

– Se, mitä hän ajoi (Suomessa) soralla, niin se näytti kyllä valtavan hyvältä, Latvala kommentoi MTV Urheilulle.

– Kun katsoin, miten Bottas ajoi Tunturirallissa, niin hän ajoi valtavan fiksusti ja kehitys meni koko ajan minun mielestäni eteenpäin.

– Nyt mitä näin, kun hän ajoi Fordilla Saksassa, niin täytyy sanoa, että hän varmasti oli ekaa kertaa siinä elementissä, johon hän ei ole tottunut, Latvala jatkaa.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Asfaltilla pito katoaa yhtäkkiä

Asfaltin luulisi olevan sopivin elementti formulakuskille, mutta Latvalan muistuttaa, että rallin ajaminen päällystetyillä teillä on tyystin eri juttu kuin rataolosuhteissa.

– Asfaltin päälle tulee likaa, ja siellä leikataan paljon, mitä ei radalla tehdä. Silloin pito vaihtuu. Huomasin, että hänelle taisi tulla pari pyörähdystä, mutta se on ihan normaalia, koska se on elementti, jota et radalla kohtaa, Latvala analysoi Bottaksen menoa.

– Yhtäkkiä pito muuttuu niin, että jos on 100-prosenttinen asfalttipito, niin siitä katoaa yhtäkkiä 70 prosenttia sen takia, että leikataan mutkassa ja se tavaraa siirtyy asfaltin päälle. Se on varmasti ihan uusi elementti.  

Räikkönen säväytti heti, kun teiltä siirryttiin kaduille

Myös Kimi Räikkönen pääsi näyttämään heti osaamistaan, kun teiltä siirryttiin enemmän rataolosuhteita muistuttavaan kaupunkimiljööseen.

– Muistan, kun Kimi ajoi rallissa, ja Saksassa vuonna 2010 ajettiin kaupunkipätkä, niin hän ajoi silloin pohjat sillä pätkällä, Latvala toteaa.

– Se on selkeää sitten, kun ei leikata. Se on elementti, jossa asfalttikuskit pystyvät ajamaan ja heillä on hyvä tuntuma asfalttiin, mutta rallin vaikeus on siinä, ettet voi tietää, mistä leikataan ja miten se tavara tulee asfaltille, jos et ole ajanut rallia.

– Tästä syystä Saksa on kaikista vaikein kilpailu, jos Monte Carloa ei lasketa asfalttikilpailuksi. Pito muuttuu jo ensimmäisen ja toisen ajokerran välillä, Latvala huomauttaa.

Latvala on nähnyt urallaan myös muita rallin ulkopuolelta tulleita kuskeja, jotka ovat yrittäneet sopeutua ralliteille.

– Kun Mattias Ekström, joka on ajanut rallicrossia ja ajoi rataa DTM:ssä, tuli ajamaan Saksan rallia, niin se oli varmasti ratakuljettajalle kaikista vaikein kilpailu.

– Katalonia on varmasti paras kilpailu, jos olet ajanut rataa. Siellä asfaltit ovat lähimpänä rata-ajamista, hän lisää.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja