Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi Kimi Räikkönen ajoi heti pohjat MM-rallin kaupunkipätkällä? Jari-Matti Latvala analysoi Valtteri Bottaksen testivideota ja kertoo F1-miesten kokemasta vaikeudesta

Valtteri Bottas tykitti Saksan asfalttiteillä Fordin rallitesteissä.
Valtteri Bottas tykitti Saksan asfalttiteillä Fordin rallitesteissä.imago images / Eibner/ All Over Press
Julkaistu 21.08.2019 06:27
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Rallikonkari Jari-Matti Latvala huomasi Valtteri Bottaksen testivideolta, että asfaltilla ajaminen ralliautolla oli uusi kokemus formulakuskille. Latvala analysoi mielenkiintoisesti rata-autoilijoiden rallissa kokemia haasteita.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta vauhdikas paluu WRC-auton puikkoihin – laittoi nurmimattoa uuteen uskoon

Bottas on tutustunut rallimaailmaan tänä vuonna urakalla. Tammikuussa hän osallistui lyhyen harjoitusjakson jälkeen Rovaniemen Arctic Lapland Rallyyn. Heinäkuussa hän ajoi Suomessa soratestit Toyotalle ja kyyditti hiljattain jälleen M-Sportin Ford Fiestaa Saksan asfalttiteillä Ferisenissä.

Latvala kertoo nähneensä videon, joka julkaistiin Bottaksen ensimmäisen asfalttitestin jälkeen.

– Se, mitä hän ajoi (Suomessa) soralla, niin se näytti kyllä valtavan hyvältä, Latvala kommentoi MTV Urheilulle.

– Kun katsoin, miten Bottas ajoi Tunturirallissa, niin hän ajoi valtavan fiksusti ja kehitys meni koko ajan minun mielestäni eteenpäin.

– Nyt mitä näin, kun hän ajoi Fordilla Saksassa, niin täytyy sanoa, että hän varmasti oli ekaa kertaa siinä elementissä, johon hän ei ole tottunut, Latvala jatkaa.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

16.1.41663502Valtteri Bottas tykitti Saksan asfalttiteillä Fordin rallitesteissä.imago images / Eibner/ All Over Press

Asfaltilla pito katoaa yhtäkkiä

Asfaltin luulisi olevan sopivin elementti formulakuskille, mutta Latvalan muistuttaa, että rallin ajaminen päällystetyillä teillä on tyystin eri juttu kuin rataolosuhteissa.

– Asfaltin päälle tulee likaa, ja siellä leikataan paljon, mitä ei radalla tehdä. Silloin pito vaihtuu. Huomasin, että hänelle taisi tulla pari pyörähdystä, mutta se on ihan normaalia, koska se on elementti, jota et radalla kohtaa, Latvala analysoi Bottaksen menoa.

– Yhtäkkiä pito muuttuu niin, että jos on 100-prosenttinen asfalttipito, niin siitä katoaa yhtäkkiä 70 prosenttia sen takia, että leikataan mutkassa ja se tavaraa siirtyy asfaltin päälle. Se on varmasti ihan uusi elementti.  

Räikkönen säväytti heti, kun teiltä siirryttiin kaduille

Myös Kimi Räikkönen pääsi näyttämään heti osaamistaan, kun teiltä siirryttiin enemmän rataolosuhteita muistuttavaan kaupunkimiljööseen.

– Muistan, kun Kimi ajoi rallissa, ja Saksassa vuonna 2010 ajettiin kaupunkipätkä, niin hän ajoi silloin pohjat sillä pätkällä, Latvala toteaa.

– Se on selkeää sitten, kun ei leikata. Se on elementti, jossa asfalttikuskit pystyvät ajamaan ja heillä on hyvä tuntuma asfalttiin, mutta rallin vaikeus on siinä, ettet voi tietää, mistä leikataan ja miten se tavara tulee asfaltille, jos et ole ajanut rallia.

– Tästä syystä Saksa on kaikista vaikein kilpailu, jos Monte Carloa ei lasketa asfalttikilpailuksi. Pito muuttuu jo ensimmäisen ja toisen ajokerran välillä, Latvala huomauttaa.

16.1.41663557Valtteri Bottas sai Ford-testissään vinkkejä WRC-kuski Teemu Suniselta.imago images / Eibner/ All Over Press

Latvala on nähnyt urallaan myös muita rallin ulkopuolelta tulleita kuskeja, jotka ovat yrittäneet sopeutua ralliteille.

– Kun Mattias Ekström, joka on ajanut rallicrossia ja ajoi rataa DTM:ssä, tuli ajamaan Saksan rallia, niin se oli varmasti ratakuljettajalle kaikista vaikein kilpailu.

– Katalonia on varmasti paras kilpailu, jos olet ajanut rataa. Siellä asfaltit ovat lähimpänä rata-ajamista, hän lisää.

Lisää aiheesta:

Tätä Kalle Rovanperän ei kannata ainakaan tehdä – "Silloin flow katoaa lopullisesti"Vetääkö Kalle Rovanperä Kanarialla ässän hihasta? Asiantuntijoilla selkeä näkemys: "Aika lailla eri laji"Toyota-tähti sai jotain, mistä Kalle Rovanperä jäi paitsi – asetelma jakaa asiantuntijoita: "Se on se tärkeä tieto"MM-rallitähdet erityislaatuisen haasteen edessä: "Vaatii kanttirautaa kuskeilta"Epätietoisuus renkaista uhkaa Jari-Matti Latvalan isoa näyttöpaikkaa – "Kolmen joukossa on oltava"Jari-Matti Latvalalta selkeät ohjeet Valtteri Bottakselle rallidebyyttiin – "Se voi yllättää"
RalliValtteri BottasKimi RäikkönenF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • Eilen08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • pe19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • pe12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet