James Webb -teleskooppi käänsi superkatseensa kaikkien aikojen räjähdykseen: Seurauksena yllätys

Vuonna 2022 tutkijat havaitsivat avaruudesta tulleen voimakkaan gammapurkauksen.

Lempinimen BOAT (Brightest Of All Time) saaneen purkauksen uskotaan olevan suurin gammaräjähdys, mitä ihmiskunta on koskaan todistanut. Se oli kymmenen kertaa voimakkaampi, kuin tähän asti havaitut muut kosmiset räjähdykset, kertoo LiveScience-sivusto.

James Webb -avaruusteleskooppi on onnistunut selvittämään voimakkaan räjähdyksen alkuperän. Räjähdys oli niin voimakas, että tähtitieteilijöiden oli odotettava purkauksen laantumista kuusi kuukautta, ennen kuin James Webb voitiin asemoida katsomaan sitä suoraan.

Räjähdys oli tapahtunut 2,4 miljardin valovuoden päässä Nuolen tähdistössä. Räjähdys aiheutui mitä ilmeisimmin supernovasta, joka syntyi jättimäisen tähden luhistuttua.

Tutkimus nosti esiin yllätyksen

Löytö on nyt herättänyt mielenkiintoisen kysymyksen tutkijapiireissä. Supernovien uskotaan toimivan kullan ja platinan kaltaisten raskaampien aineiden kosmisina tehtaina. Tutkitun supernovan tapauksessa tutkijat eivät kuitenkaan yllätyksekseen havainneet lainkaan raskaampia aineita. Tulokset on julkistettu Nature Astronomy -julkaisussa.

Tutkijat arvelevat, että BOATin kaltaisissa massiivisissa gammaräjähdyksissä ei syntyisikään raskaita alkuaineita.