Itävallan GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas oli kuin Lewis Hamilton – Ferrari-tähti teki jäätävän tempun

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Itävallan Red Bull Ringin radalla käyty kauden 2020 avauskisa oli draamaa täynnä. Keskeytyksiä, huolia, murheita, osumia ja turva-autovierailuja yksi toisensa perään.

Kisan voittoon ajoi Mercedeksen Valtteri Bottas, joka piti kärkipaikan hallussaan alusta loppuun asti. Bottas oli jatkuvan paineen alla, mutta suomalaiskuski osoitti sitkeytensä.

Bottaksen takana Lewis Hamilton teki liikkeen, joka maksoi hänelle palkintopallipaikan. Hamilton osui yhteen Red Bullin Alexander Albonin kanssa, saaden viiden sekunnin aikarangaistuksen. Tämän myötä McLarenin Lando Norris otti uransa ensimmäisen palkintopallipaikkansa.

TOPIT:

1. Valtteri Bottas, Mercedes

Mikä alku. Paalupaikka, mainio lähtö ja kisan kärjessä, vaikka selän takana piili 50 kierroksen ajan kuusinkertainen maailmanmestari. Yksikin virhe olisi maksanut voiton, kuten Bottas itse totesi. Viime kausien aikana ”normi” on ollut se, että Bottas on tehnyt jossain vaiheessa pienen virheen, jonka Hamilton on auttamatta hyödyntänyt. Nyt kelkka kääntyi. Bottas olikin kuin normaalin päivän Lewis Hamilton. Kauden avaus antoi Bottakselle luottoa siihen, että hänellä on kaikki ainekset mestaruuteen.

2. Lando Norris ja McLaren

Norris oli yksi F1:n sarjan kirkkaista sosiaalisen median tähdistä koronavirustauon aikana. Nyt loisto jatkui myös kilparadalla. Uran paras aika-ajosijoitus ja kisan alussa rehti taisto Max Verstappenin kanssa kakkospaikasta. Sen jälkeen alkoi jo näyttää siltä, että Norris olisi vaikeuksissa. Charles Leclercin ohituksen jälkeen Norris joutui vaikeuksiin myös tallikaveriaan Carlos Sainzia vastaan. Mutta sitten tapahtui jotain. Päättäväinen hyökkäys ja ohi Racing Pointin Sergio Perezistä. Ja viimeisen kierroksen megalomaaninen isku, kisan nopein kierros ja viiden sekunnin aikaikkunan sisälle. Norris antoi näytteitä siitä, ettei hän ole vain Carlos Sainzin tai tulevaisuudessa Daniel Ricciardon tallikaveri. Hänessä on potentiaalia. Nyt se heijastui näytteenä, joka kruunasi McLarenin vahvan viikonlopun. Viime kauden yllättäjä ei välttämättä hyydykään. 

3. Charles Leclerc

On ironista, että Ferrari-kuljettajan kakkossija on äärimmäisen suuri yllätys. Ennen kisaa kukaan ei osannut odottaa, että Maranellon punainen ori nähtäisiin palkintopallilla. Ferrarin vauhti oli ollut niin heikkoa. Mutta. Esiin astui Ferrarin uusi tähti, joka tuli ja hyökkäsi. Leclerc poimi sijoituksia yksi kerrallaan, nousten kolmanneksi. Hamiltonin aikarangaistus vain paransi monacolaisen suoritusta. Sunnuntai oli näyte siitä, mitä Leclerc oikeasti onkaan. Surkealla Ferrarin autolla toiseksi. Jäätävä temppu on osoitus Leclercin taidoista. Ja vielä samaan aikaan tallikaveri Sebastian Vettel jäi ”ynnä muita” -sijoille. Leclercin kannalta toivoisi, että Ferrari saisi edes jonkinlaisen auton kasaan. F1-tähti pitää saada voittotaisteluun.

4. F1-murros

Itävallan GP:stä tuli yksi tekninen murhenäytelmä. Mutta. Koko viikonloppu osoitti sen, että lajiin ollaan saamassa uutta sähköä. Mercedes menee menojaan ja vain epäonnekkaat käänteet voivat nostaa jonkun muun kuin Max Verstappenin haastamaan heitä. Mutta tämän kolmikon takana käydään kutkuttava taistelu. Esimerkiksi McLaren ja Racing Point ovat aivan Ferrarin imussa. Nyt ei puhuta enää kolmesta suuresta, vaan erittäin tiukasta toisesta joukosta, Mercedeksen ja Red Bullin takana. Sunnuntai näytti, mitä tasainen F1-sarja aiheuttaa. Itävallassa nähtiin varsin hyvää kilpa-ajamista. Radan profiili on toki vaikuttava elementti, mutta silti Itävallan GP antoi lupauksia siitä, että poikkeusvuosi voi tarjota hyvinkin jännittäviä kisoja.

FLOPIT:

1. Lewis Hamilton

On erikoista puhua Lewis Hamiltonin useista pienistä virheistä. Hamilton käytännössä luovutti jakkaransa Bottakselle, omilla hölmöilyillään. Lauantain aika-ajojen lipputapaus tuotti ansaitun kolmen lähtöruudun rangaistuksen – toki Red Bull protestin kautta. Albonin kohdalla Hamilton teki pienen, mutta ratkaisevan virheen. Hän olisi voinut toimia tilanteessa toisin. Nyt nämä virheet maksoivat hänelle hintaa ja tarjosivat Bottakselle 13 pisteen etumatkan MM-taistossa. Se on varsin merkittävä, kun puhutaan poikkeuksellisen lyhyestä kaudesta.

2. Sebastian Vettel

”Olen onnellinen, että pyörähdin vain kerran.” Vettelin kisan jälkeen antama sarkastinen lausunto kertoi paljon niin hänestä kuin Ferrarista. Jo ennen pyörähdystä Vettelin viikonloppu oli ollut surkea. Aika-ajojen 11. tila oli katastrofi, eikä hän meinannut kisassakaan päästä ylemmäs. Yltiöpäisen ohitusyrityksen lopputuloksen saattoi nähdä kuka tahansa. Vettel ei olisi kuuna päivänä päässyt McLarenin Carlos Sainzista ohi, tuollaiselta takamatkalta. Kymmenes sija, toiseksi viimeisenä maaliin. Ei sitä, missä nelinkertaisen maailmanmestarin pitäisi olla suurtallin autolla. Jonka tämän vuoden versio on huono. Mutta silti. Puhutaan Ferrarista.

3. Red Bull

Voi, voi, voi, voi ja voi. F1-kauden alun piti olla Red Bullille iskun paikka. Kaksi kotikisaa heti kättelyyn ja perään Unkari, jonka pitäisi sopia Red Bullille. Ja kaikki lähti liikkeelle pistesaldolla... nolla. Max Verstappen olisi toki taistellut hyvistä sijoituksista ilman teknistä vikaa, mutta tämäkin on vain jossittelua. Realismi oli raakaa Red Bullille 5.7.2020. Ja koko viikonlopun anti loi kysymysmerkkejä energiajuomayhtiön tallin ylle. Teknisiä huolia ja lauantain aika-ajojen puolen sekunnin tappio Mercedekselle. Ei hyvä.

4. Linja?

Lewis Hamiltonin ja Alexander Albonin tilanne oli kinkkinen. Hamilton ei sinänsä yrittänyt kilkata Albonia ulos, mutta osuma oli selkeä. Albon oli edellä. Eniten ihmetystä herättää se, että mikä on sallittua ja mikä ei. F1-tuomaristo teki viime kaudella juurikin Itävallan GP:n jälkeen uuden linjauksen, jonka mukaan kuljettajat saavat kisata radalla. Nyt linja piti, osittain, kun esimerkiksi Norrisin ja Racing Pointin Perezin tilanteesta ei annettu minkäänlaisia rangaistuksia. Mutta toisaalta Hamiltonin ja Albonin tilanteesta annettiin, vaikka kyse oli kilvanajosta. Selkeyttä kaivataan, edelleen. 

Lue myös:

    Uusimmat