Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Iran: Kiinniotetun tankkerin tutkinnan nopeus on riippuvainen miehistön yhteistyöstä

1:51Näin Iranin vallankumouskaarti otti haltuunsa Britannian lipun alla matkaavan Stena Impero -tankkerinVideo: Näin Iranin vallankumouskaarti otti haltuunsa Britannian tankkerin.
Julkaistu 21.07.2019 12:25

MTV UUTISET – STT

Iranin mukaan kiinniotettuun brittitankkeriin tehtävän tutkinnan nopeus riippuu siitä, miten sen miehistö on kykeneväinen yhteistyöhön.

Paikallisen satama- ja merenkulkuviranomaisen mukaan miehistön tarpeisiin ollaan valmiita vastaamaan, mutta tutkinta täytyy saada tehtyä.

Iranin vallankumouskaarti otti Stena Impero -tankkerin kiinni perjantaina Hormuzinsalmessa. Viranomaisen mukaan alus törmäsi kalastusalukseen ja jätti hätäkutsun huomiotta.

Kaarti julkaisi lauantaina videon, jossa näytettiin kuinka pikaveneet saarsivat aluksen, jonka jälkeen helikopterista laskeutui joukkoja kannelle.

Valtioilla ei ole oikeutta häiritä laivojen kulkua, ellei taustalla ole painavia todisteita vilpillisestä toiminnasta

Kulki alus sitten kansainvälisillä vesillä tai Iranin alueella, ei valtiolla olisi ollut oikeutta ottaa alusta haltuunsa, sanovat merioikeuden professorit.

–  Yksiselitteisesti ei ole oikeutta. Kansainvälisessä merioikeudessa todetaan, että kauppalaivoilla on aina rajoittamaton oikeus läpikulkuun, kun kyse on viattomasta läpikulusta, sanoo Malmössä sijaitsevan Maailman merenkulkuyliopiston WMU:n eläköitynyt merioikeuden professori Patrick Donner.

–  Pitää katsoa, mikä on sellaista toimintaa, mikä ei ole vilpitöntä läpikulkua. Sellaista olisi esimerkiksi radiokuuntelu, radiohäirintä ja sen tyyppinen toiminta.

Turun yliopiston ja Pohjoismaisen merioikeusinstituutin professorin Henrik Ringbomin mukaan lauantain tietojen perusteella näyttää aika lailla selvältä, että tankkerin haltuunotto loukkaa kansainvälistä merioikeutta.

– Liikkumis- ja navigointioikeudet riippuvat siitä, millä alueella alus on liikkunut. Pääsääntö on se, että laiva saa liikkua ihan aluevesilläkin ilman, että mikään rantavaltio tai joku muu häiritsee sitä.

–  Täytyy olla hyvinkin painavat todisteet hyvin vakavasta rikoksesta. Jos toiminta on vilpitöntä, laiva liikkuu ja tekee normaalia bisnestä, missään ei voi tehdä tällaista, ellei laiva olisi ihan Iranin satamassa, mutta siitähän tässä ei ole kyse.

Yhdysvaltain energiaministeriön alla toimiva Energy Information Administration (EIA) kertoo sivuillaan, että salmen kautta kulkee merkittävä määrä maailman öljykuljetuksista. EIA:n mukaan ongelmat salmella voivat vaarantaa maailman energiaturvallisuuden, johtaa toimitusongelmiin ja siten lopulta korkeampiin öljyn hintoihin.

"Ratifioinnilla ei tässä tapauksessa suurempaa merkitystä"

Molemmat professorit mainitsevat Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimuksen (UNCLOS), joka astui voimaan vuonna 1994. Suurin osa maista on sopimuksen ratifioinut. Iran on allekirjoittanut sopimuksen, muttei ratifioinut sitä. Ringbom kuitenkin sanoo, että jo sopimuksen allekirjoittaminen tarkoittaa sitä, että valtio on sitoutunut olemaan tekemättä asioita, jotka vahingoittavat sopimuksen tarkoitusta.

–  Tämä on kansainvälistä tapaoikeutta. Useampi maa on ratifioinut, ja kukaan ei oikeastaan kyseenalaista tätä.

–  Navigaatio-oikeudet sitovat kaikkia riippumatta, onko sopimuksen ratifioinut vai ei.

Donner näkee ongelmallisena myös kansainvälisen yhteisön puutteelliset mahdollisuudet antaa sanktioita yksittäiselle itsenäiselle valtiolle.

Kiistämätön oikeus kauttakulkuun

Donner mainitsee esimerkkinä Istanbulin läpi kulkevan Bosporinsalmen. Vaikka salmi menee Turkin halki, kansainvälisellä merenkululla on Donnerin mukaan kiistämätön oikeus kauttakulkuun. Ringbomin mielestä Englannin kanaali on kuvaavampi esimerkki, kun tarkastellaan Hormuzinsalmea, sillä Bosporinsalmeen sovelletaan erillistä artiklaa, jossa vanhat valtiosopimukset takaavat kauttakulun.

–  Yleisesti rantavaltiolla on hyvin vähäiset oikeudet puuttua, kunhan laivat tekevät sitä, mitä niiden kuuluukin, Ringbom sanoo.

Iran on väittänyt, että Stena Impero -säiliölaiva olisi törmännyt kalastusalukseen. Ringbom näkee, että viattoman läpikulun ehto ei enää täyttyisi, jos laiva yrittäisi tahallaan törmätä muihin aluksiin. Hänestä on kuitenkin lähes mahdotonta, että tankkeri olisi tahallaan törmännyt alukseen.

Tieto Stena Imperon haltuunotosta tuli vain pari tuntia sen jälkeen, kun Gibraltarin tuomioistuin oli ilmoittanut jatkavansa heinäkuun alussa pysäytetyn Grace One -tankkerin kiinniottoaikaa 30 päivällä.

Iranilaistankkeri pysäytettiin heinäkuun alussa. Iran on tuominnut pysäyttämisen ja pitää sitä laittomana. Britannian ulkoministeri on painottanut, että Syyriaa kohti matkalla olleen öljytankkerin kiinniotto Gibraltarilla oli laillinen.

Lisää aiheesta:

Emeritusprofessori: Näin Nato voi pysäyttää varjolaivat – "Se olisi poliittinen päätös"Olisiko Eagle S -tankkeri voinut vain jatkaa matkaansa? Nämä asiat hämmästyttävät meriturvallisuuden asiantuntijaaMerioikeuden professori: Seuraavaa sabotaasia ei voida jäädä odottelemaanGibraltar päästää iranilaisaluksen vapaaksi Yhdysvaltain vastustuksesta huolimatta Merioikeuden professori: Brittitankkerin pysäyttäminen Hormuzinsalmessa oli Iranin kosto Britannialle – kumpikin saattanut rikkoa merenkulun sääntöjä Ulkoministeri Haavisto tuomitsee tankkerin haltuunoton kovasanaisesti: Iranissa käytetään merirosvoutta vallan välineenä
IranLähi-itäVeneet ja laivatUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Iran
  • 31.10.05:32
    Ydinaseet

    Iran mollaa Trumpia ydinkokeista: Taantumuksellista ja vastuutonta

  • 5.10.11:40
    Raha

    Iran aikoo uudistaa rahansa: Kymppitonnista tuleekin ykkönen

  • 28.9.13:29
    YK

    Ulkoministeri Valtosen sääret olivat liikaa Iranin valtion televisiolle

  • 27.9.10:01
    Pakotteet

    Iran kutsui kotiin suurlähettiläänsä Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta – syynä pakotteiden palauttaminen

  • 27.9.06:32
    Gaza

    Iranin presidentti sanoo maan tukevan kaikkia sopimuksia aselevosta Gazassa