Iranin mukaan kiinniotettuun brittitankkeriin tehtävän tutkinnan nopeus riippuu siitä, miten sen miehistö on kykeneväinen yhteistyöhön.
Paikallisen satama- ja merenkulkuviranomaisen mukaan miehistön tarpeisiin ollaan valmiita vastaamaan, mutta tutkinta täytyy saada tehtyä.
Iranin vallankumouskaarti otti Stena Impero -tankkerin kiinni perjantaina Hormuzinsalmessa. Viranomaisen mukaan alus törmäsi kalastusalukseen ja jätti hätäkutsun huomiotta.
Kaarti julkaisi lauantaina videon, jossa näytettiin kuinka pikaveneet saarsivat aluksen, jonka jälkeen helikopterista laskeutui joukkoja kannelle.
Valtioilla ei ole oikeutta häiritä laivojen kulkua, ellei taustalla ole painavia todisteita vilpillisestä toiminnasta
Kulki alus sitten kansainvälisillä vesillä tai Iranin alueella, ei valtiolla olisi ollut oikeutta ottaa alusta haltuunsa, sanovat merioikeuden professorit.
– Yksiselitteisesti ei ole oikeutta. Kansainvälisessä merioikeudessa todetaan, että kauppalaivoilla on aina rajoittamaton oikeus läpikulkuun, kun kyse on viattomasta läpikulusta, sanoo Malmössä sijaitsevan Maailman merenkulkuyliopiston WMU:n eläköitynyt merioikeuden professori Patrick Donner.
– Pitää katsoa, mikä on sellaista toimintaa, mikä ei ole vilpitöntä läpikulkua. Sellaista olisi esimerkiksi radiokuuntelu, radiohäirintä ja sen tyyppinen toiminta.
Turun yliopiston ja Pohjoismaisen merioikeusinstituutin professorin Henrik Ringbomin mukaan lauantain tietojen perusteella näyttää aika lailla selvältä, että tankkerin haltuunotto loukkaa kansainvälistä merioikeutta.