Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Internet tappaa autonäyttelyt – "On parempiakin tapoja käyttää rahaa"

Geneven autonäyttely on pieni, mutta ylellinen. Kuva tämän vuoden näyttelystä maaliskuulta.
Geneven autonäyttely on pieni, mutta ylellinen. Kuva tämän vuoden näyttelystä maaliskuulta.Jakob Ebrey
Julkaistu 19.09.2016 12:14

MTV LIFESTYLE

Autonäyttelyt ovat valmistajille kalliita panostuksia, eivätkä kaikki enää koe saavansa riittävästi vastinetta rahoilleen, kertoo Automotive News Europe.

Suuret kansainväliset autonäyttelyt olivat aikoinaan tapahtumia, joita yhdelläkään vakavasti otettavalla valmistajalla ei ollut varaa jättää väliin. Ajat kuitenkin muuttuvat.

Sen sijaan, että ne satsaisivat miljoonia ja miljoonia euroja hämmästyttääkseen kuluttajia suurissa tapahtumissa, ovat perinteisetkin autovalmistajat hyppäämässä entistä vahvemmin verkkoon. 

– Aiemmin tuntui siltä, että piti osallistua jokaiseen autonäyttelyyn, kertoo Aston Martinin toimitusjohtaja Andy Palmer

– On parempiakin tapoja käyttää rahaa, hän jatkaa.

Aston Martin lukeutuu autovalmistajiin, jotka eivät aio osallistua syys–lokakuun alussa käynnistyvään Pariisin kansainväliseen autonäyttelyyn. Saman päätöksen ovat tehneet muun muassa Ford, Volvo ja Rolls-Royce. Myös saksalaisjätit Volkswagen ja BMW ovat karsineet panostustaan Pariisiin merkittävästi.

Audi käytti vuoden 2011 Frankfurtin näyttelyyn huimat 10 miljoonaa euroa. Tilaisuuksiin palkataan usein kovapalkkaisia maailmanluokan julkkiksia vetämään yleisöä, mutta rahassa mitattava hyöty jää usein vähäiseksi. 

Esimerkiksi luksusvalmistaja Rolls-Royce on järjestänyt faneilleen muun muassa rantajuhlia, joihin se on kutsunut bloggaajia ja Instagram-julkimoita, jotka luonnollisesti jakavat kokemuksensa eteenpäin koko maailmalle.

Myös autonäyttelyihin osallistuvat valmistajat joutuvat miettimään strategiaansa uudelleen. Sen sijaan, että yleisömassat tuijottaisivat yksittäistä lavalla olevaa autoa, on esimerkiksi Mitsubishi tuomassa Pariisiin virtuaalisia, oman kännykän ruudulla tehtäviä koeajoja.

– Arvioimme strategiaamme uudelleen. Maailma muuttuu jatkuvasti ja pyrimme ennakoimaan nämä muutokset, kertoi puolestaan Lamborghinin edustaja.

Vaikka autovalmistajat puntaroivatkin näyttelyiden merkitystä, ei se tarkoita, että ne kiinnostaisivat yhtään vähemmän kuin aiemmin. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan suurimmassa näyttelyssä, Detroitissa, vieraili jopa 815 000 henkilöä, mikä on paras lukema sitten vuoden 2003. Myös Frankfurtissa ja Pariisissa on nähty kasvua viime vuosina. 

Ihmisruuhkat esittelyalueilla eivät kuitenkaan välttämättä käänny suoraan myynniksi.

***

1:23Uskomaton härveli: Tämä auto osaa matkia muita autoja

Lisää aiheesta:

Vetyautoihin panostavalta Toyotalta kovaa puhetta: "Ei todisteita siitä, että sähköautoille olisi kysyntää"Autovaikuttaja vakavana: Tällaisten brändien tulevaisuus on vaakalaudalla – "Taistelee olemassaolostaan"Mitä ihmettä Volvo tekee? Osallistuu Los Angelesin autonäyttelyyn ilman yhtäkään autoaEntinen BMW-pomo haukkuu saksalaiset autot: "Typerää ja hyödytöntä teknologiaa"BMW pelottelee työntekijöitään Elon Muskin avulla – "Olemme sähköisen hyökkäyksen alla"Geneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"
AutonäyttelytAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autonäyttelyt
  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 18.10.202210:29
    Autot

    Kopiokone laulaa: Mersu esitteli edustusauton, joka ei monttuista mökkitietä säikähdä

  • 14.09.202117:57
    Autot

    Tässäkö Euroopan suosituimman sähköauton edullinen korvaaja? R5:n hinnan on arvioitu jäävän alle 25 000 euroon

  • 13.09.202106:32
    Autot

    Mersu lopettaa ladattavien hybridien kehittämisen

  • 06.09.202113:35
    Autot

    Tässä on Volkswagenin alle 25 000 euron sähköauto – toimintamatka ei ole mikään vitsi