Autonäyttelyt ovat valmistajille kalliita panostuksia, eivätkä kaikki enää koe saavansa riittävästi vastinetta rahoilleen, kertoo Automotive News Europe.
Suuret kansainväliset autonäyttelyt olivat aikoinaan tapahtumia, joita yhdelläkään vakavasti otettavalla valmistajalla ei ollut varaa jättää väliin. Ajat kuitenkin muuttuvat.
Sen sijaan, että ne satsaisivat miljoonia ja miljoonia euroja hämmästyttääkseen kuluttajia suurissa tapahtumissa, ovat perinteisetkin autovalmistajat hyppäämässä entistä vahvemmin verkkoon.
– Aiemmin tuntui siltä, että piti osallistua jokaiseen autonäyttelyyn, kertoo Aston Martinin toimitusjohtaja Andy Palmer
– On parempiakin tapoja käyttää rahaa, hän jatkaa.
Aston Martin lukeutuu autovalmistajiin, jotka eivät aio osallistua syys–lokakuun alussa käynnistyvään Pariisin kansainväliseen autonäyttelyyn. Saman päätöksen ovat tehneet muun muassa Ford, Volvo ja Rolls-Royce. Myös saksalaisjätit Volkswagen ja BMW ovat karsineet panostustaan Pariisiin merkittävästi.
Audi käytti vuoden 2011 Frankfurtin näyttelyyn huimat 10 miljoonaa euroa. Tilaisuuksiin palkataan usein kovapalkkaisia maailmanluokan julkkiksia vetämään yleisöä, mutta rahassa mitattava hyöty jää usein vähäiseksi.
Esimerkiksi luksusvalmistaja Rolls-Royce on järjestänyt faneilleen muun muassa rantajuhlia, joihin se on kutsunut bloggaajia ja Instagram-julkimoita, jotka luonnollisesti jakavat kokemuksensa eteenpäin koko maailmalle.
