Baijerilaisvalmistaja on joutunut turvautumaan erikoisiin keinoihin vakuuttaakseen oman väkensä siitä, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen – ja sen oma asema on uhattuna.
BMW on lukeutunut autoteollisuuden edelläkävijöihin vuosien ajan. Samaan aikaan se on kerta toisensa jälkeen puskenut henkilöautojen ylellisyysstandardeja yhä vaan ylemmäs ja ylemmäs. Enää se ei kuitenkaan riitä.
Saksalaisvalmistaja on tottunut kamppailemaan lähinnä muiden saksalaisten, Mercedes-Benzin ja Audin kanssa sen hyvin tuntemalla tontilla, mutta sähköautojen myötä leikkikentälle on saatu uutta verta – eikä BMW ole enää niin varma itsestään kuin aiemmin.
BMW kutsui hiljattain työntekijänsä Münchenin laidalla sijaitsevalle hylätylle lentokentälle, jossa se järjesti totuttua erikoisemman koulutustilaisuuden.
Jättimäisellä näytöllä pyöritettiin kuvia Mercedes-Benzin sedaneista, Porschen ja Jaguarin katumaastureista – ja Elon Muskista.
– Olemme sähköisen hyökkäyksen alla, videolla todettiin pahaenteisesti.
– Tähän tulee suhtautua äärimmäisen vakavasti, ääni vakuutteli.
BMW:n tarkoituksena on saada yhtiön omat työntekijät pelkäämään autoteollisuuden tulevaisuutta. Markkinat tulevat muuttumaan tavalla, jota kukaan ei olisi uskonut todeksi vielä joitain vuosia sitten. Ja BMW:n on kyettävä sopeutumaan. Tilaisuuden yksi keskeisimmistä viesteistä oli, että baijerilaisista on tullut edelläkävijöiden sijaan perässähiihtäjiä.
