Brittiläinen ex-autopomo uskoo, että Aston Martinin ja Teslan kaltaiset itsenäiset premium-brändit tulevat ajautumaan vaikeuksiin.
Autojen kiihtyvä sähköistyminen vaikuttaa polttomoottorin voimin valtaan nousseiden vauhtimerkkien imagoon hyvin vähän, autoalan vaikuttaja Kevin Gaskell arvioi.
Britannian Porschea, BMW:tä ja Lamborghinia luotsannut Gaskell on vakuuttunut, että premium-luokan vetovoima säilyy myös sähköistymisen aikakaudella.
– Ilman muuta. Esimerkiksi Taycan on edelleen suoritustehoinen auto Porschen tyyliin ja muutkin premium-merkit kulkevat samaan suuntaan: Aston Martin julkisti äskettäin omat suunnitelmansa ja Lamborghinilta on myös tulossa jotakin. Muista puhumattakaan, Gaskell luettelee.
Vaikka voimalinjan vaihdos saattaa brändikuvan kannalta sujua kitkatta, kyse on myös resursseista. Tällä saralla Gaskell löytää helposti haavoittuvia brändejä.
– Aston Martinin ja Teslan kaltaiset itsenäiset autonvalmistajat joutuvat vielä vaikeuksiin. Jossakin vaiheessa jokin iso merkki tulee varmasti nielaisemaan esimerkiksi Aston Martinin, ei ole mikään salaisuus että se taistelee parhaillaan olemassaolostaan, Gaskell viittaa yhtiön osakkeiden taannoiseen 75 prosentin pudotukseen.
Isompien autonvalmistajien tilanne on ratkaisevasti erilainen, sillä sähköistämisen kustannuksia kyetään jakamaan eri brändien kesken.
– Kustannuksia voidaan kääriä yhteen isoon pakettiin. Esimerkiksi Lamborghinin kehityskustannuksia voidaan upottaa Volkswagen-brändiin, sillä osa komponenteista käy molempiin autoihin. Samoin tutkimus- ja kehityskustannuksia voidaan jakaa useamman auton kesken.