Super Hornetin tulo Suomeen olisi helppoa, koska se on nyky-Hornetin lähisukulainen, mutta kestääkö se aikaa, pohtii suomalaisasiantuntija MTV Uutisille.
– Super Hornetissa on Boeingin mukaan 60 prosenttia samaa kuin Hornetissa, sanoo Siivet-lehden ilmailuasiantuntija Pentti Perttula.
– Se tekisi käyttööotosta helppoa, kuten koulutuksesta ja huollostakin. Super Hornet on arviolta viidenneksen kookkaampi ja raskaampi kuin Hornet.
– Kone on raskas, sen kantokyky ei ole kovin suuri ja sen kaksi tehomoottoria kuluttavat paljon. Kone on todella iso, ja luolia pitäisi laajentaa, Perttula lisää.
Super Hornet on kehitysmalli Suomen taivaalla ärjyneestä Hornetista. Sen juuret ovat 1980-luvulla, kun silloinen valmistaja McDonnell-Douglas esitteli konseptinsa Hornet 2000:n. Yhdysvaltain laivasto tilasi niitä ensi kertaa 1992, samoihin aikoihin, kun Suomi päätti Hornet-hankinnasta.
McDonnell-Douglas sulautui tuolloin Boeingiin, josta nimenmuutos.
Vaikka Super Hornet on monilta piirteiltään sama kuin Hornet, sitä kohdeltiin testauksessa Yhdysvalloissa 90-luvun lopulla kuin uutta konetta.
"Mahtikone"
Super Hornet on erikoislaatuinen ehdokas Suomen seuraavaksi hävittäjäksi, sillä kyseessä on oikeastaan kaksi versiota samasta koneesta: Super Hornet ja sen Growler-versio.
