Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaiden testit Suomessa alkavat ensi viikolla. Ensimmäisenä vuorossa on yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon, jonka testaus alkava torstaina 9. tammikuuta.
Suomeen saapuu kaksi Britannian kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n hävittäjää, joista toinen on kaksipaikkainen.
Kukin ehdokkaista tuo koneitaan Satakunnan lennoston Pirkkalaan noin viikoksi kerrallaan. HX Challenge -testaustapahtuman päättää Boeingin Super Hornet helmikuun jälkipuoliskolla.
Ilmavoimien operaatiopäällikkö ja HX-hankejohtaja Juha-Pekka Keränen korostaa, ettei kyseessä ole pitkähkö lentonäytösten sarja tai ehdokkaiden paremmuuskilpailu. Sen sijaan testejä voisi verrata auton katsastukseen, jossa varmistetaan, että kaikki toimii niin kuin pitää.
– On tärkeää, että (ehdokkaiden) kyvykkyydet pystytään todentamaan meidän asettamilla reunaehdoilla – että onko se totta, mitä meille on aiemmin kerrottu, eversti Keränen sanoo.
Parin kuukauden ajalle mahtuu monenlaista säätä. Sensoreiden ja tutkien kykyjen varmistamiseksi olisi Keräsen mukaan suotavaa, että maassa olisi lunta ja taivaalla matalaa pilveä.
– Ei säästä tule kuitenkaan ratkaisevaa etua kenellekään olemaan, Keränen lisää.
Suomalaispilotti takapenkille?
Suomi on edellyttänyt ehdokkaiden tuovan testaustapahtumaan vähintään kaksi konetta, jotta niillä voidaan lentää myös parilentoja koneiden välisen kommunikoinnin todentamiseksi. Osalla valmistajista on koneistaan myös kaksipaikkaisia versioita, jolloin suomalaisen lentäjän on mahdollista olla mukana lennolla.