Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hornet-seuraajien testit jatkuvat ranskalaisella Dassault Rafalella – tällainen hävittäjä on

3:33Esittelyssä Dassault Rafale -hävittäjäkone
Julkaistu 20.01.2020 07:01
Toimittajan kuva

Kalle-Ville Lahtinen

kalle-ville.lahtinen@mtv.fi

Ilmavoimien HX-Challenge-tulikokeessa on Eurofighterin jälkeen ranskalainen Dassault Rafale. MTV Uutiset arvioi jokaisen ehdokkaan erikseen.

– Rafale suunniteltiin alun perinkin monitoimihävittäjäksi, kun Ranska halusi omille teilleen Eurofighter-hankkeesta. Se on täysin Ranskan ilmailuteollisuuden tuote, kaksimoottorinen hävittäjä, joka voi kantaa myös ydinaseen, luonnehtii Siivet-lehden ilmailuasiantuntija Pentti Perttula.

– Rafale tähdättiin sekä ilma-, että merivoimien käyttöön, ja siksi sillä on hyvin vankka lentoranka. Se myös pystyy kantamaan näistä koneista suurimman pommikuorman, yli 9 tonnia, ja siitä huolimatta se on hyvin ketterä, Perttula jatkaa.

Dassault Aviation on konevalmistajana vanha – yhtiö perustettiin jo vuonna 1929. Suihkuhävittäjiä yhtiö on valmistanut 1950-luvulta lähtien, muun muassa ensimmäisen yliäänihävittäjänsä Super Mysteren jo vuonna 1955. Dassaultin suosittu Mirage-hävittäjäperhe eri versioineen tuli markkinoille 60-luvulla, ja sitä kehitettiin seuraavat vuosikymmenet.

Rafale kohosi ilmaan ensi kerran vuonna 1986, ja toimitukset alkoivat 1990-luvulla. Koneen valmistusmäärä jää kuitenkin pieneksi.

– Rafaleja on tehty ja tehdään noin 280 kappaletta, ellei se voita uusia tarjouskilpailuja, ja se heijastuu varaosahintoihin tulevaisuudessa, Perttula huomauttaa.

Uskalikon valinta

Rafalen omasuojakyky eli häirintäjärjestelmä on aivan valtavan hyvä, Perttula kehuu.

– Libyan sodassa 2011 Rafalet olivat ainoita koneita, joilla lennettiin Libyaan ennen kun amerikkalaiset tuhosivat ilmatorjunnan. Tosin siinä voi olla myös kysymys Ranskan ilmavoimien uskalluksesta, mutta Rafalen elektronisen sodankäynnin järjestelmä on todella hyvä. Myöhemmin Rafalea on käytetty tositoimissa muun muassa Malissa ja ISIS:in vastaisissa operaatioissa.

Mutta samoin kuin Eurofighterin kohdalla Britanniassa, pääkäyttäjä Ranskan ilmavoimat on luopumassa Rafalesta 2040-luvulla.

– Dassault julkisti viime vuonna hahmotelman FCAS-asejärjestelmästä, johon kuuluu hävittäjän lisäksi drone-lennokkeja ja muita laitteita tulevaisuuden ilmasodankäyntiin, ja projektin pitäisi tulla tuotantoon 2035-2040.

Suomen osuus suuri

Rafaleja ei tarvitsisi ostaa ollenkaan Ranskasta, vaan ne voitaisiin valmistaa lisenssillä täällä.

– Dassault vastasi lehtemme kysymykseen suoraan, että Rafalet voitaisiin koota kokonaan Suomessa, eli me voisimme tehdä siihen mitä haluaisimme. Se oli Ranskan hallituksen virallinen vastaus. Mitään salaisuuksia ei ole. Sensijaan huoltokustannuksista ei kerrottu, Perttula sanoo.

Muissa lähteissä Rafalen lentotuntihintaa on kuvattu korkeaksi: arvostettu Jane's–julkaisu arvioi 2014, että tuntihinta on yli kolminkertainen verrattuna käytöltään halvimpaan SAAB Gripen E -hävittäjään. Se on Suomen testilistalla seuraavana.

Lisää aiheesta:

Ilmavoimien hävittäjätestien viimeinen on Super Hornet – "Growler on elektronisen sodankäynnin mahtikone"Vuorossa outo ja suosittu pullukka – Ilmavoimien testiin Hornetien seuraajaksi tulee nyt Lockheed F-35Hornet-seuraajan testit jatkuvat Saab Gripenillä – "Jotkut puhuvat amerikkalaisesta rakennussarjasta, joka kootaan Ruotsissa"Suomen hävittäjäehdokkaat: Nyt testattiin ranskalaista kallista Rafalea – valttina lupaus hävittäjävalmistukseen Suomessa Ilmavoimat testaa Hornet-seuraajat Suomessa – asiantuntija arvioi niistä ensimmäisen: "Eurofighter ei vielä täytä yhtä vaatimusta"Lockheed Martin aloitti Hornetin seuraajan markkinoinnin: "F-35 on uskomattoman kyvykäs hävittäjä"
IlmavoimatHävittäjätPuolustusvoimatUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ilmavoimat
  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 30.9.20:32
    Turvallisuus

    Tällaisen drooniyksikön Suomi lähettää Tanskan avuksi

  • 23.9.10:21
    Droonit

    Näin toimitaan, jos Suomen ilmatilaa loukataan

  • 21.9.14:23
    Saksa

    Asiakirjat paljastavat: Tämän takia Ilmavoimat haluaa eroon hakarististä

  • 20.9.16:05
    Ilmatilaloukkaus

    Tämä venäläishävittäjien ilmatilaloukkauksesta tiedetään: Koneet ohittivat Tallinnan, loukkaus kesti pitkään