Berner aloittaa matkustajaliikenteen kilpailutuksen Etelä-Suomen raiteilta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo henkilöliikenteen muutoksista tiedotilaisuudessa tänään kello 12.

STT:n tietojen mukaan rautateiden matkustajaliikenteen kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä. Koko henkilöliikenne aiotaan avata kilpailulle vaiheittain vuoteen 2026 mennessä. Taajamaliikenteen kilpailutuksen avaaminen on tarkoitus sovittaa yhteen Helsingin seudun liikenteen lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa.

Lisäksi VR:stä suunnitellaan eriytettäväksi kolme erillistä yhtiötä, jotka olisivat kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö.

Asiasta kertoi tänään ensimmäisenä Iltalehti. Sen mukaan kilpailun avaaminen edellyttää Liikenne- ja viestintäministeriön sekä VR:n välisen sopimuksen neuvottelemista uudelleen, sillä VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) pitää puoliltapäivin lehdistötilaisuuden rautateiden henkilöliikenteen tulevista muutoksista. Paikalla ovat myös VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson ja HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

VR:n mediasuhdejohtaja Mika Heijari sanoo STT:lle, että yhtiö ei kommentoi asiaa julkisuudessa ennen ministerin tiedotustilaisuutta.

Pilkkominen hiertänyt hallituksen välejä

STT kertoi maaliskuussa, että aikeet VR:n pilkkomisesta ja matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle ovat aiheuttaneet eripuraa hallituksen sisällä.

STT:n lähteiden mukaan silloiset perussuomalaiset olivat jyrkästi eri mieltä Bernerin mallista, jossa VR:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä. STT:n tietojen mukaan keväällä perussuomalaiset vastustivat erityisesti kalustoyhtiötä.

Kalustoyhtiö liittyy oleellisesti kilpailun avaamiseen, koska sen tehtäväksi olisi tulossa vaunujen ja veturien vuokraaminen myös muille toimijoille kuin VR:lle.

Uuden kaluston hankkiminen olisi VR:n mahdollisille kilpailijoille valtava investointi. Tähän vaikuttaa myös se, että Suomen raideleveys poikkeaa monista muista maista. 

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

Lue myös:

    Uusimmat