Mainos

Berner aloittaa matkustajaliikenteen kilpailutuksen Etelä-Suomen raiteilta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo henkilöliikenteen muutoksista tiedotilaisuudessa tänään kello 12.

STT:n tietojen mukaan rautateiden matkustajaliikenteen kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä. Koko henkilöliikenne aiotaan avata kilpailulle vaiheittain vuoteen 2026 mennessä. Taajamaliikenteen kilpailutuksen avaaminen on tarkoitus sovittaa yhteen Helsingin seudun liikenteen lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa.

Lisäksi VR:stä suunnitellaan eriytettäväksi kolme erillistä yhtiötä, jotka olisivat kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö.

Asiasta kertoi tänään ensimmäisenä Iltalehti. Sen mukaan kilpailun avaaminen edellyttää Liikenne- ja viestintäministeriön sekä VR:n välisen sopimuksen neuvottelemista uudelleen, sillä VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) pitää puoliltapäivin lehdistötilaisuuden rautateiden henkilöliikenteen tulevista muutoksista. Paikalla ovat myös VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson ja HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

VR:n mediasuhdejohtaja Mika Heijari sanoo STT:lle, että yhtiö ei kommentoi asiaa julkisuudessa ennen ministerin tiedotustilaisuutta.

Pilkkominen hiertänyt hallituksen välejä

STT kertoi maaliskuussa, että aikeet VR:n pilkkomisesta ja matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle ovat aiheuttaneet eripuraa hallituksen sisällä.

STT:n lähteiden mukaan silloiset perussuomalaiset olivat jyrkästi eri mieltä Bernerin mallista, jossa VR:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä. STT:n tietojen mukaan keväällä perussuomalaiset vastustivat erityisesti kalustoyhtiötä.

Kalustoyhtiö liittyy oleellisesti kilpailun avaamiseen, koska sen tehtäväksi olisi tulossa vaunujen ja veturien vuokraaminen myös muille toimijoille kuin VR:lle.

Uuden kaluston hankkiminen olisi VR:n mahdollisille kilpailijoille valtava investointi. Tähän vaikuttaa myös se, että Suomen raideleveys poikkeaa monista muista maista. 

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.