Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Seuraava riita kytee jo hallituksessa – VR:n pilkkominen hiertää hallituskumppaneita

Lehtikuva
Julkaistu 25.03.2017 05:38

MTV UUTISET - STT

Kiista VR:n pilkkomisesta eri yhtiöksi hiertää hallituksessa, kertovat useat lähteet STT:lle.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja perussuomalaiset ovat jyrkästi eri mieltä siitä, pitäisikö VR jakaa osiin ja matkustajaliikenne avata kilpailulle jo tällä hallituskaudella.

LVM olisi jo halunnut viedä pilkkomisen hallituksen talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan. Sitä ei ole kuitenkaan tuotu käsittelyyn, koska Bernerin malli ei kelpaa perussuomalaisille. STT:n tietojen mukaan myös valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö haluaisi edetä hitaammin ja osin eri mallilla kuin Berner.

Berner on ajanut sinnikkäästi VR:n pilkkomista osiin syksystä 2015 asti. Bernerin mallissa VR jaettaisiin emoyhtiöön ja kolmeen erilliseen valtionyhtiöön. Yhteen uusista yhtiöistä siirtyisi junakalusto, toiseen kiinteistöt ja kolmanteen kunnossapito.

Keskiössä kalustoyhtiö

Kilpailun avaamisen kannalta kiinnostava on kalustoyhtiö, jonka erityistehtäväksi annettaisiin vuokrata vaunuja ja vetureita tasapuolisin ehdoin kaikille toimijoille, myös VR:lle.

Kilpailun syntyminen edellyttäisi sitä, että VR:n mahdolliset kilpailijat voisivat vuokrata jostain kalustoa, koska uuden kaluston hankkiminen olisi valtava investointi. Suomeen sopivaa käytettyä kalustoa on käytännössä vain VR:llä, koska raideleveys on Suomessa suurempi kuin muualla Euroopassa.

Pilkkomisen vastustajat vetoavat muun muassa siihen, että kalustoa tarvittaisiin huomattavasti lisää, jos sitä olisi jakamassa useita eri toimijoita. Esimerkiksi nykyisin samaa veturia voidaan käyttää päivällä henkilöliikenteeseen ja öisin tavaraliikenteeseen.


Perussuomalaiset vastustavat STT:n tietojen mukaan kalustoyhtiötä. Heidän mielestään tavoitteena pitäisi olla, että jokainen yritys investoi itse omaan kalustoonsa.

Vauhti hirvittää

Berner ja perussuomalaiset ovat eri linjoilla myös kilpailun avaamisen vauhdista.

STT:n tietojen mukaan Berner haluaisi ladun auki kilpailulle ennen vuotta 2019. Perussuomalaiset puolestaan katsovat, että kilpailu pitäisi vapauttaa vasta 2024, kun VR:n yksinoikeussopimus päättyy.

Hallituslähteen mukaan perussuomalaisten ja Bernerin välit eivät ole asian takia ”kauhean hyvät.”

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) ei kommentoi keskeneräistä VR-asiaa.

Berner puolestaan kieltäytyi aiemmin viikolla haastattelusta ja viestitti, että kilpailun avaamisen edellytykset ovat edelleen selvittelyn alla.

– Käymme keskusteluja eri toimijoiden kanssa. Näistä keskusteluista ei ole vielä kerrottavaa julkisuuteen.

Eri lähteet arvioivat STT:lle, että kokoomuksessa on eri linjoja ja puolue voisi olla valmis käymään asiasta vaihtokauppaa.

Lisää aiheesta:

Neuvottelut kiistellystä Länsiradasta jatkuvat kesäkuussaRaidehankkeet ovat pöydällä hallitusneuvotteluissa – tavoitteena mahdollisesti kolme nopeaa junarataa ja satojen miljoonien eurojen väyläkorjaukset"Sipilän hallitus myy VR:n yrityksille pilkkahintaan": Tyly palaute uudistuksille VR:n hallintoneuvostojohtajaltaBerner aloittaa matkustajaliikenteen kilpailutuksen Etelä-Suomen raiteiltaHS: Berner haluaisi pilkkoa VR:n – erillinen kalustoyhtiö suunnitteillaBernerin esitykselle risuja myös omasta puolueesta: "Onko tämä ovi harmaalle taloudelle?"
Sipilän hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sipilän hallitus
  • 00:01
    Talous

    Nyt se on laskettu: Hyvätuloisten ostovoima kasvaa, yksinhuoltajilla ja työttömillä heikkenee

  • 25.4.17:35
    Taksit

    Taksiuudistuksen lakiluonnoksessa mukana kiistellyt taksamittarit ja värilliset kilvet

  • 01.10.202316:13
    Petteri Orpo

    Orpo pääministerin haastattelutunnilla: Ministerien palkkioiden mahdollinen leikkaaminen käydään hallituksen piirissä läpi

  • 18.08.202308:18
    Yliopisto

    Helsingin yliopiston alamäki herättää jo huolta korkeakoulutuksen tilasta – "Muut Pohjoismaat painivat täysin eri sarjassa"

  • 04.04.202316:20
    Juha Sipilä

    Tutkimus: Asiakasmaksujen korotukset köyhdyttivät Sipilän kaudella varsinkin ikääntyneitä