Kiista VR:n pilkkomisesta eri yhtiöksi hiertää hallituksessa, kertovat useat lähteet STT:lle.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja perussuomalaiset ovat jyrkästi eri mieltä siitä, pitäisikö VR jakaa osiin ja matkustajaliikenne avata kilpailulle jo tällä hallituskaudella.
LVM olisi jo halunnut viedä pilkkomisen hallituksen talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan. Sitä ei ole kuitenkaan tuotu käsittelyyn, koska Bernerin malli ei kelpaa perussuomalaisille. STT:n tietojen mukaan myös valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö haluaisi edetä hitaammin ja osin eri mallilla kuin Berner.
Berner on ajanut sinnikkäästi VR:n pilkkomista osiin syksystä 2015 asti. Bernerin mallissa VR jaettaisiin emoyhtiöön ja kolmeen erilliseen valtionyhtiöön. Yhteen uusista yhtiöistä siirtyisi junakalusto, toiseen kiinteistöt ja kolmanteen kunnossapito.
Keskiössä kalustoyhtiö
Kilpailun avaamisen kannalta kiinnostava on kalustoyhtiö, jonka erityistehtäväksi annettaisiin vuokrata vaunuja ja vetureita tasapuolisin ehdoin kaikille toimijoille, myös VR:lle.
Kilpailun syntyminen edellyttäisi sitä, että VR:n mahdolliset kilpailijat voisivat vuokrata jostain kalustoa, koska uuden kaluston hankkiminen olisi valtava investointi. Suomeen sopivaa käytettyä kalustoa on käytännössä vain VR:llä, koska raideleveys on Suomessa suurempi kuin muualla Euroopassa.
Pilkkomisen vastustajat vetoavat muun muassa siihen, että kalustoa tarvittaisiin huomattavasti lisää, jos sitä olisi jakamassa useita eri toimijoita. Esimerkiksi nykyisin samaa veturia voidaan käyttää päivällä henkilöliikenteeseen ja öisin tavaraliikenteeseen.
