Junaliikenne pysähtyy yli vuorokaudeksi – ministeri Berneriltä viime hetken vetoomus

Mielenilmaus pysäyttää junat  9:25

Miksi veturimiehet pysäyttävät junaliikenteen kello 18? 

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi viime keskiviikkona, että hallitus haluaa avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä, josta se etenee vaiheittain koko maahan.

Henkilöliikenteen kilpailun avaamisen yhteydessä VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.

Bernerin mukaan henkilöliikenteeseen halutaan uudistuksen myötä lisää hintakilpailua ja lisää matkustajia. Samalla pyritään vähentämään liikenteen päästöjä.

Veturimiesten liiton puheenjohtajan Tero Palomäen mukaan hallituksen päätös romuttaa suomalaisen rautatieliikenteen. Palomäki pelkää rautatieliikenteen keskittyvän uudistuksessa vain reittiväleille, joilla se on taloudellisesti tuottoisinta. Samalla rautateiden työpaikat vähenevät ja keskittyvät harvempiin kaupunkeihin.

"Työn vastaanottaminen kauempaa helpottuu"

Juuri ennen työnseisauksen alkamista liikenne- ja viestintäministeriöstä tuli ministeri Bernerin tiedote, jossa haluttiin vielä kerran korostaa, ettei päätöksessä avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ole kyse VR:n yksityistämisestä eikä niin sanottujen kermankuorijoiden päästämisestä markkinoille.

– Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Uudistus mahdollistaa alueellisen junaliikenteen järjestämisen ja se muun muassa parantaa mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä kauempaakin ja lisää opiskelijoiden kulkuyhteyksiä, Berner sanoo.

Tiedotteen mukaan kolme uutta yhtiötä ovat välttämättömiä, jotta markkinoille voi tulla uusia toimijoista. Muun muassa kaluston saatavuutta vaikeuttaa se, että Suomen raideleveys poikkeaa muista maista.

– Kilpailu avataan VR-Yhtymänkin toiveesta Etelä-Suomen taajamaliikenteestä, joka on lähes kokonaan osto- ja velvoiteliikennettä eli kermankuorintaa ei pääse tapahtumaan, sanoo Berner.

Berner harmittelee, että alkava työnseisaus aiheuttaa haittaa junamatkustajille ja yrityksille.

– Toivon, että voimme tehdä valmistelutyötä tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä VR-Yhtymä Oy:n ja sen henkilöstöjärjestöjen kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat