Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

IKEA:n designjohtaja ensi kertaa Suomessa: Tarvitsemme värejä – musta ja valkoinen eivät niitä ole!

2:20Tulevaisuuden koti on kestävä
Julkaistu 15.09.2017 20:01
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

IKEA:n muotoilujohtaja Marcus Engmanilla on melkoinen valtakunta hallittavanaan. Maailman suurin sisustaja takoi viime vuonna liikevaihdon, joka on liki 60 prosenttia Suomen budjetista.

Näin käy, kun väki Vietnamista Vantaalle suostuu hikoilemaan kotona koottavien - ja siksi halpojen huonekalujen äärellä. Viime vuonna asiakkaita ramppasi IKEA:n myymälöissä liki miljardi.

MTV Uutisten haastattelussa firmansa sohvalla istuu ensi kertaa Suomeen rantautunut sisustusguru.  Keltainen sohva löytyy Helsingin Messukeskuksesta Habitare-messuilta.

– Maailmassa on liian paljon hyvää designia, joka on niin kallista, ettei se ole lainkaan tavallisen kansan saatavilla, IKEA:n designjohtaja Marcus Engman hymähtää.

– Meidän periaatteemme ovat hyvä muotoilu, kestävyys  – sekä hinta, jonka ei pitäisi olla este hankinnoille. Tätä me kutsumme demokraattiseksi designiksi: kaikkien saatavilla.   

Tuolla liikeidealla tuli jälleen viime vuonna 35 miljardin euron liikevaihdolla hyvä 12 prosentin tulos eli 4,2 miljardia euroa. Viime vuoden lopulla IKEA:lla oli 340 omaa tavarataloa 28 maassa ja päälle vielä 50 franchising-myymälää 20 eri maassa.

"Mikä on kehitysmaa?"

IKEA suunnittelee kaikki tuotteensa itse, soppakauhoista sohviin. Muotoilijoita on alun toista sataa ja lopputuloksesta vastaa tämä yksi mies. Alihankkijoita, joilla IKEA:n tuotteita teetetään, on tuhat.

Työskentelevätkö he myös kehitysmaissa?

– Kehitysmaissa? En tiedä, mikä kehitysmaa varsinaisesti on. Meillä on kumppaneita ympäri maailman erilaisissa maissa. Meillä on ollut jo 15 vuotta sertifikaatti, jota valvoo riippumattomat tarkastajat. Työolot, turvallisuus ja käytettävät materiaalit tarkistetaan.

– Kun näin pitkään luodaan suhdetta, se on aivan eri juttu kuin jos tuosta vaan marssisi tavarantoimittajien hyllylle nopeille ostoksille siellä sun täällä.

Hyvä tulos vaatii hyvän julkikuvan

Koska IKEA on markkinajohtaja maailmalla ja monissa eri maissa, Engmanin mukaan julkikuvasta on pidettävä erityistä huolta, kuten myös kestävästä kehityksestä.

– Emme voi olla johtava vain bisneksessä, vaan myös näissä muissa asioissa. Periaatteemme on, että materiaalia ei tuhlata, vaan sitä käytetään juuri sen verran kuin on tarpeellista.

Habitaren teema on tulevaisuuden koti, mutta IKEA:n osastokin on varsin turvallisen tavanomainen - liki perisuomalaisen ”hillitty ja harmoninen”.

– Me voimme nähdä suomalaisessa ja ruotsalaisessa kodissa eroja, mutta amerikkalaisen mielestä ne näyttävät aivan samanlaisilta, Marcus Engman naurahtaa.

Ihmiset muuttavat – saa purkaakin itse

Engmanille tulevaisuus on kestävyyttä. Jos hänen puheisiinsa on uskominen, haperot lastulevykalut tai heppoisat kertakäyttölamput ovat väistymässä. Toivottavasti.

Ja hermoja kysyvä hikoilu ruuvikasojen ja lippulappujen äärellä on myös vähenemässä, koska IKEA:ssa on oivallettu, että ihmiset muuttavat ja jotain pitäisi siksi purkaakin.

Tarjolla on jo hyllyjä, jotka voi koota ja purkaa "klik-systeemillä", kuten Engman kuvaa. 

– 10 kertaa nopeammin kuin nykyinen ruuvailu, lupaa johtaja.

Älä pelkää väriä!

Katsotaanpa vielä hetki ympärille. Tässä IKEA:n olohuoneessahan on väriä! Tietääkö herra Engman, että suomalainen sisustusväri on valkoinen – ja sitten tulevat harmaan sävyt.

 – Juu, olen kuullut. Valkoinen ja musta eivät ole värejä, uskaltaisinko sanoa. Me kaikki tarvitsemme värejä. Ne ovat ihania!

Lisää aiheesta:

Näin suomalaisyritys voi menestyä Yhdysvaltojen markkinoilla – taustaansa ei kannata peitellä: "Suomalaisessa kulttuurissa on vähän mystiikkaa"Kotimainen suosikkikalusteiden valmistaja on säilyttänyt tuotannon Suomessa, vaikka helppoa se ei aina ole ollut – ikonisiin kalusteisiin rakastutaan yhä uudelleenMTV Uutisten kysely suomalaisfirmoille paljastaa: Voiton maksimointi olennaisempaa kuin työpaikkojen säilyttäminen – henkilöstöstä huolehtiminen silti tärkeintäTympiikö vanha sohva? Näin saat huonekalusta kuin uuden – "kyllä se sitten on pitkäikäisempi"MTV Uutiset vieraili Ikea-museossa: Näin ruotsalainen jätti valloitti huonekalubisneksenStockmannin hullut vuodet jatkuvat: Liian suuri tavaratalo jatkaa ulkoistuksia
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:04
    Tasa-arvo

    Suomalainen klubi ei hyväksy naisia jäsenikseen vieläkään

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • Eilen19:53
    Turvallisuus

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin

  • Eilen18:37
    Veneet ja laivat

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • Eilen18:31
    Pelastusoperaatiot

    Miska ei epäröinyt, kun näki nuoren pojan hukkumaisillaan – presidentti antoi tunnustuksen sankariteosta