IKEA:n muotoilujohtaja Marcus Engmanilla on melkoinen valtakunta hallittavanaan. Maailman suurin sisustaja takoi viime vuonna liikevaihdon, joka on liki 60 prosenttia Suomen budjetista.
Näin käy, kun väki Vietnamista Vantaalle suostuu hikoilemaan kotona koottavien - ja siksi halpojen huonekalujen äärellä. Viime vuonna asiakkaita ramppasi IKEA:n myymälöissä liki miljardi.
MTV Uutisten haastattelussa firmansa sohvalla istuu ensi kertaa Suomeen rantautunut sisustusguru. Keltainen sohva löytyy Helsingin Messukeskuksesta Habitare-messuilta.
– Maailmassa on liian paljon hyvää designia, joka on niin kallista, ettei se ole lainkaan tavallisen kansan saatavilla, IKEA:n designjohtaja Marcus Engman hymähtää.
– Meidän periaatteemme ovat hyvä muotoilu, kestävyys – sekä hinta, jonka ei pitäisi olla este hankinnoille. Tätä me kutsumme demokraattiseksi designiksi: kaikkien saatavilla.
Tuolla liikeidealla tuli jälleen viime vuonna 35 miljardin euron liikevaihdolla hyvä 12 prosentin tulos eli 4,2 miljardia euroa. Viime vuoden lopulla IKEA:lla oli 340 omaa tavarataloa 28 maassa ja päälle vielä 50 franchising-myymälää 20 eri maassa.
"Mikä on kehitysmaa?"
IKEA suunnittelee kaikki tuotteensa itse, soppakauhoista sohviin. Muotoilijoita on alun toista sataa ja lopputuloksesta vastaa tämä yksi mies. Alihankkijoita, joilla IKEA:n tuotteita teetetään, on tuhat.
