Joka kolmas verkkokaupasta ostettu vaate palautetaan. Tämä saattaa kuitenkin olla parin vuoden päästä historiaa, kun avattaret ovat meidän jokaisen arjessa.
– 3D-skannauksella luodaan omien mittojen mukainen avatar, jolloin virtuaalivaatteita voidaan sovittaa suoraan verkkokaupassa, kertoo tki-asiantuntija Kasperi Vuorikari Savonia-ammattikorkeakoulusta.
Väärä koko ja huono istuvuus ovat suurimpia syitä, miksi ihmiset palauttavat verkkokaupasta tilaamansa vaatteet. Pakettien kuljettaminen edestakaisin kuormittaa ympäristöä.
3D-mallinnos on jo käytössä vaatesuunnittelijoilla, mikä vähentää myös kangashävikkiä.
Lue myös: Brittimies sai maailman ensimmäisen 3D-tulostetun silmäproteesin – erottaisitko aidosta?
– Vaatesuunnitelija voi tehdä 3D-mallinnoksella digitaaliset mallikappaleet eikä perinteisiä mallikappaleita tarvita. Mikään ei kiristä ja kaikki sopii täydellisesti, sanoo Vuorikari.
Suomalaiselta 11 kiloa kangasjätettä vuodessa
Suomalaisessa Digital & Circular Fashion House -hankkeessa kehitetään laitteita ja ohjelmistoja yhteistyössä kotimaisten yritysten kanssa ja samalla opiskelijoita koulutetaan digitaaliseen vaatesuunnitteluun.
