Hyvästit harvainvallalle? FIA nuijii tänään läpi päätökset, joilla on valtava vaikutus F1-sarjan tulevaisuuteen – kulukatto vain pieni osa kokonaisuutta

Spekulaatiot Valtteri Bottaksen tallipaikasta kiihtyvät – C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen pureutuu kuumimpiin huhuihin 7:21
MTV Uutiset Live: C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen pureutuu Valtteri Bottaksen ympärillä kiertäviin huhuihin.

Keskiviikko on F1:n tulevaisuuden kannalta merkittävä päivä, sillä FIAn ylin toimielin, Maailman moottoriurheiluneuvosto, hyväksyy tänään päätökset, joista tallit äänestivät viime viikolla.

FIAn on määrä siunata keskiviikkona kulukatto, joka astuu voimaan ensi kaudella. Kulukatto on ensin 145 miljoonaa dollaria, sitten 140 miljoonaa dollaria ja lopulta 135 miljoonaa dollaria vuosina 2023–2025. Alun perin kulukaton piti olla 175 miljoonaa dollaria.

Etenkin pienemmät tallit puhuivat voimakkaasti kulukaton alentamisen puolesta, sillä koronaviruspandemia on aiheuttanut talleille ennennäkemättömiä talousvaikeuksia. Esimerkiksi McLaren kertoi tiistaina aloittavansa mittavat yt-neuvottelut, joiden päätteeksi F1-tallista ollaan vähentämässä 70 työpaikkaa.

Vaikka kulukattoon liittyvä keskustelu on saanut syystäkin paljon palstatilaa, sen yhteydessä sovittiin myös muista muutoksista, joiden odotetaan vaikuttavan jopa selvästi kulukattoa enemmän.

Tallien voimasuhteita tasataan tulevina vuosina rajoittamalla kärkitallien kehitystyötä. Tuulitunnelia ja tietokonepohjaista virtausdynamiikan tutkimusta rajoitetaan sitä enemmän mitä paremmin talli menestyy.

BBC:n mukaan tämän vuoden mestari saa ensi vuoden alussa käyttää vain 90 prosenttia siitä ajasta, mitä kehitystyöhön myönnetään. Aikamäärä lisääntyy 2,5 prosenttia sijoitusta kohden, eli tällä kaudella viimeiseksi jäävä talli saa käyttää ensi vuoden tammi-kesäkuussa 112,5 prosenttia ennakkoon määritellystä ajasta.

GP Todayn mukaan heinä-joulukuussa 2021 prosentit määrittyvät kesäkuun viimeisen päivän MM-tilanteen mukaan.

Vuonna 2022 kärkitalli saa käyttää enää 70 prosenttia, ja tallien välinen ero kasvaa 5 prosenttiin. Näin viimeisenä oleva talli saa käyttää 115 prosenttia. Sarjaan mahdollisesti liittyvät uudet tallit saavat alkuun käyttöönsä saman tuntimäärän kuin viimeiseksi sijoittunut talli.

Kaiken tämn lisäksi autoissa käytetään tulevaisuudessa nykyistä enemmän standardoituja osia. Tallit valmistavat kyseiset osat itse, ja niiden suunnitelmat on jaettava kilpailijoiden kesken.

Myös moottoreiden kehitystyötä rajoitetaan vähitellen, ja vuodesta 2023 alkaen niiden kehitystyö on tarkoitus jäädyttää kokonaan.

Uuden sukupolven F1-autot otetaan käyttöön kaudella 2022. Kaudella 2021 ajetaan käytännössä samoilla autoilla kuin tänä vuonna.

Lue myös:

    Uusimmat