Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hyperauton luoja paljastaa: Toroidionilla merkittävä etu muihin sähköautovalmistajiin

Julkaistu 15.06.2015 11:08
Toimittajan kuva

Anna Paasonen

anna.paasonen@mtv.fi

Suomalaisen sähköauton suunnittelijalla on hymy herkässä, vaikka keksintöön on palanut jo useamman omakotitalon verran rahaa.

Hyperauto Toroidion on autosuunnittelija Pasi Pennasen ja työryhmän pitkän työn tulos.

Kun puhutaan sähköautoista, herää aina kysymys kantomatkasta, eli siitä kuinka pitkälle yhdellä lautuksella pääsee ajamaan. Onko Toroidion löytänyt tähän ratkaisun?

– Sikäli on, että meillä hyvä hyötysuhde kokonaisuudessaan. Toroidionista puutuu alennusvaihteet eli meillä on suoravetoiset moottorit. Tämä tarkoittaa, että moottorista on suoralla vetoakselilla kytketty voimansiirto renkaalle. Siinä on jo yksi merkittävä etu ja ero muihin sähköautovalmistajiin, Pennanen paljastaa Huomenta Suomessa.

Varsinainen pitkänmatkan ennätyskoe on vielä tekemättä.

– Se on tarkoitus tehdä tämän kesän aikana. Laskenta näyttää nyt jo aika mukavasti samaa kantomatkaa kuin Teslalla, mahdollisesti jopa pidempää.

Ei ihme, että Pennasta hymyilyttää: Teslan kantomatka on noin 400 kilometriä.

Lisää aiheesta:

Opel yllätti: julkisti Pariisissa sähköauton, jonka toimintamatka yli 500 km
No nyt on rekassa potkua: 2000 hv, 5016 Nm – ja kulkee täyssähköllä!
Sähköllä vai vedyllä?
Yle: Ensimmäiset kotimaiset Toroidion-sähköautot asiakkaille jo 2018?
Kompakti sähköauto kiitettävällä toimintamatkalla – Onko tässä uusi suosikkimalli?
Suomalainen sähköautoyritys haluaa valloittaa Euroopan - tavoitteena täydellinen kaupunkiauto
Huomenta SuomiToroidionAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi
  • 1.11.15:45
    Mielenterveys

    Mielenterveysomainen: Kiinnitä huomiota tähän hälytysmerkkiin omassa jaksamisessasi

  • 31.10.16:01
    Stressi

    Murehditko liikaa? Harri Gustafsberg neuvoo, kuinka huoliajattelun kierteestä voi vapautua

  • 28.10.18:50
    Syöpä

    Rinnat pitää tutkia joka kuukausi – näin teet sen oikein kotona

  • 24.10.12:51
    Ihonhoito

    Asiantuntijat varoittavat kosmetiikan karkkituotteista: "Erityisen haitallisia nuorille"

  • 23.10.18:50
    Vanhukset

    Ikäraja 100 vuotta – näiden teräsmiesten kuntopiiriin ei kuka tahansa pääse