Huuhkajat-huuma avasi rahavirrat: "Suomalaisen jalkapallon brändäyksessä on nyt hypätty ison vaiheen yli"

Jalkapallohuuma ­herätti sponsoreiden kiinnostuksen. ­Tämä hyödyttää suoraan suomalaisia seurajoukkueita.

Veikkausliiga kertoo saaneensa yhteistyökumppaneikseen kaksi uutta kansainvälistä sponsoria, Unileverin Rexona-brändin ja autovuokraamo Sixtin.

Samalla se ilmoitti mediakumppanuuden jatkumisesta Sanoman kanssa. Veikkausliigan pelien kotimaan lähetysoikeudet jatkuvat Nelosella kaudelle 2022 saakka.

Uudet yhteistyökumppanuudet tulevat näkymään sekä ottelutapahtumissa että niiden ulkopuolella, erityisesti digitaalisissa kanavissa.

Aiemmin syksyllä uudeksi kumppaniksi ilmoitettiin kuopiolainen panimo Rock Paper Scissors Brewing Co.

Yhteistyö- ja mediasopimusten tarkkoja summia ei avata, mutta niiden avulla Veikkausliigan katto-organisaatio voi kasvattaa seurajoukkueiden saamaa tulovirtaa.

– Tulevien vuosien kasvupotentiaali näyttää todella hyvältä, kertoo Veikkausliigan toimitusjohtaja Timo Marjamaa.

Suomalainen jalkapallo on Marjamaan mukaan saanut potkua miesten maajoukkueen marraskuussa varmistamasta EM-kisapaikasta.

Veikkausliiga on aiemmin jäänyt suurten kuluttajabrändi-sponsoreiden silmissä kansainvälisten huippusarjojen varjoon. Myös mediasopimuksen arvossa Veikkausliiga on ollut takamatkalla.

– Emme voi väittää itseämme maailman parhaaksi, joten emme ikinä pysty täysin kilpailemaan tässä. Mutta nyt on lähdetty isosti liikkeelle. Huuhkajien menestys näkyy jo arkisessa keskustelussa, Marjamaa sanoo.

– Jalkapallo pitää myydä ensin ajatuksena, ja tässä menestys auttaa. On huomattu, että se liikuttaa ihmisiä. Suomalaisen jalkapallon brändäyksessä on nyt hypätty yhden ison vaiheen yli.

Yhteistyökumppaneissa tunkua

Marjamaan mukaan tunkua yhteistyöhön on edelleen. Ongelmaksi ovat muodostuneet jo fyysiset rajoitteet eli se, kuinka paljon kumppaneita voi missäkin kanavassa näkyä.

Nyt kumppaneiden kanssa neuvotellaan aineettomista oikeuksista ja erilaisista ratkaisuista, jotka eivät välttämättä liity suoraan ottelussa paikalla olemiseen ja näkyvyyteen.

Yhteistyökumppanitkin ovat huomanneet, että Veikkausliiga kiinnostaa suomalaisia kausi kaudelta enemmän.

– Katsojamäärät ovat jatkuvassa kasvussa, ja jalkapallohuuma on tuonut lisänsä”, kertoo Nelonen Median urheiluoikeuksista vastaava johtaja Jukka-Pekka Ylinen.

– Merkittävässä osassa on myös sarjamuutos, jonka myötä merkittäviä pelejä tuli lisää. Laatu on kehittynyt oikeaan suuntaan, ja kiinnostavia pelejä on läpi kauden, Ylinen sanoo.

Tarkemmin katsojalukuja ei julkisuuteen kerrota. Stadionkatsojien määrä on ollut tällä kaudella yli kymmenen prosentin kasvussa, ja yleisökeskiarvo on ollut yli 2 600.

Veikkausliigan organisaatiota vielä enemmän sponsoreihin nojaavat itse seurat, jotka yhä pyörivät pääosin tappiolla.

Liigaorganisaation tavoite on, että seuroille pystytään jakamaan 3,2–3,5 miljoonaa euroa vuosittaista tukirahaa vuodesta 2021. Tänä vuonna summa on noin 2,6 miljoonaa euroa, kun se viisi vuotta sitten oli alle miljoona. Marjamaan mukaan tavoitteesta ei olla kaukana.

– Jos tämä jatkuu tällä tyylillä, kumppanipuoli kehittyy ja mediaoikeudet menevät oikeaan suuntaan, voi olla, että paljon enemmänkin pystytään saamaan, Marjamaa sanoo.

Rahahanojen toivotaan aukeavan myös ulkomailta. Suuressa osassa olisivat mediasopimukset, Eurooppa-liigan ja Mestarien liigan palkinnot suomalaisjoukkueiden pärjätessä kentillä ja pelaajakauppa.

Lue myös:

    Uusimmat