Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:41Lohjalla koululaiset nukkuvat joka päivä päikkäritLohjalla koululaiset nukkuvat joka päivä päikkärit.
Julkaistu 26.03.2019 05:26
Toimittajan kuva

Petteri Savolainen

petteri.savolainen@mtv.fi

Lappeenrannassa sijaitseva Lappeen koulu on oiva esimerkki siitä, kuinka yhteistyöllä ja sitoutumisella saadaan oppilaille ja henkilökunnalle lyhyessä ajassa aikaan toimiva ja kannustava ilmapiiri.

Lappeen uudelle asuntoalueelle perustettiin koulu 2012. Sinne tuli lapsia monelta eri suunnalta. Opettajatkin olivat uuden koulun sisällä uusia. Kuka oli tottunut maalaiskoulun menoon, kuka kaupunkikoulun vilinään.

Ensimmäinen vuosi koulussa ei mennyt kuten ruotsinkielisessä puutarhaohjelmassa. Koko koulun väki haki omaa paikkaansa. Koulussa kiusattiin, käytävillä haistateltiin ja huudeltiin.

Yhteinen suunta oppilaiden kanssa

Rehtori Ville Laivamaa muistelee koulun alkuaikaa ja sanoo suurimman ongelman olleen sen, että yhteistä suuntaa ja yhteistä kasvatuslinjaa ei vielä ollut. Joku opettaja saattoi olla toista lepsumpi tai joillain oppilailla oli enemmän vaikeuksia vuorovaikutuksessa kuin toisilla.

– Joidenkin lasten vuorovaikutustaidot olivat ehkä semmoiset, että se kielenkäyttö ei ollut aina ihan soveliasta. Sitten, kun tuli maalaiskoulusta opettajia, niin he olivat aika ihmeissään, että miksi puheella ohjaus ei toimi.

Haistattelu ja huutelu saatiin kuriin, kun lappeenrantalaiskoulu ymmärsi unohtaa ylevät sekä kankeat ohjeensa ja sopi lasten kanssa yhdessä, mitä heiltä odotetaan – "Ihmeteltiin, miksi puheella ohjaus ei toimi"

käytettyjä lukiokirjoja lukio koulutus koulu
Vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä.Lehtikuva

Rehtorin mukaan Lappeessa ryhdyttiin pohtimaan yhteistä suuntaa muun muassa Pro Koulu -mallin mukaan. Se on koko koulun toimintamalli, jossa koululle luodaan yhteiset tavoitteet ja oppilaiden käyttäytymistä ohjataan positiivisen palautteen avulla.

Lappeesta ja Pro Koulusta kertoi ensimmäisenä Yle.

Lappee ei suinkaan ole ainoa koulu Suomessa, jossa painitaan erityyppisten käytösongelmien kanssa.

– Lapsen on tiedettävä ennalta, mitä häneltä odotetaan. Monesti me koulussa kirjoittelemme yleviä lauseita ja tavoitteita. Sitten lapsi ei oikeastaan ymmärrä, mitä niillä tarkoitetaan.

Slovakiassa kouluja jouduttu sulkemaan flunssaepidemian vuoksi 14.2.2018Lapset osallistuvat sääntöjen tekemiseen.

Laivamaan mukaan tavoitteet on sanoitettu ja käyty läpi lasten kanssa yhdessä. Samoin käyttäytymissäännöt ja vuorovaikutuksen pelimerkit.

Lapsilta odotetaan liian helposti, että he osaavat

Samaa sanoo Lappeen koulun opettajana toimiva Jenni Koskinen. Hänen mukaansa lasten odotetaan liian helposti osaavan toimia aikuisten olettamalla tavalla arjen tilanteissa.

– Erilaista tilanteissa toimimista pitäisi jatkuvasti opettaa ja arkielämässä harjoitella. Esimerkiksi vaikkapa jalkapallopeli. Joka syksy pitää käydä läpi ne säännöt, miten vuorovaikutus pelissä toimii, Koskinen sanoo.

Sama koskee opettajan mukaan myös esimerkiksi työrauhaa. Lappeessa harjoitellaan oppilaiden kanssa esimerkiksi sitä, miten vuorovaikutus työtilanteissa toimii tai miten sen kuuluisi toimia vaikkapa luokan ulkopuolella työskenneltäessä.

– Kun koululla on tietyt arvot, niin myös aikuisilla pitää olla lapsille yhteiset käyttäytymisodotukset. Ei voi olla niin, että joku opettaja toimii jossain tilanteessa toisin kuin joku muu, Koskinen pohtii.

Lappeen koulu on yksi Suomen noin kuudestakymmenestä koulusta, jossa on tutkittu ja kokeiltu Pro Koulu-toimintamallia vuodesta 2013 lähtien.

Vuorovaikutus on A ja O

Rehtori Laivamaalla on takanaan 31 vuotta opetustehtävissä. Hän korostaa vuorovaikutuksen merkitystä kouluyhteisössä, miksei muuallakin. Entinen tarkkailuluokkajärjestelmä ei saa päänsilitystä ongelmien hoidossa.

– Koulu on paras paikka opetella vuorovaikutusta. Niitä taitoja oppii myös mallioppimisen kautta. Jos tällainen ryhmä eristetään G-siipeen koulussa ja välitunnitkin pidetään vielä eri aikaan, miten tällainen lapsi oppii vuorovaikutustaitoja, rehtori kysyy.

Rehtori muistuttaa, että pelkällä päänsilityksellä ei Lappeessakaan koulua käydä ja ongelmia ratkaista. Opettaja Jenni Koskinen sanoo, että palautteen antamiseen ja kehumiseen perustuva malli vaatii henkilökunnalta paljon ajattelutavan muutosta.

– Se ei kuormita paljonkaan, mutta se vaatii hereilläoloa. Samalla tavallahan se negatiivisen toiminnan huomioiminen kuormittaa, mutta se on helpompaa.

Koti on tärkeä

Yksi tärkeä osanen koulun ja varsinkin koululaisen arkea on koti. Sanna Juvonen on ollut Lappeen koulun vanhempainyhdistyksessä aktiivisena jo vuosia.

– Vanhempien täytyisi olla oikeasti kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä, sanoo Juvonen.

Koulu kirjoittaminenVanhempien olisi hyvä seurata lapsensa koulunkäyntiä.Lehtikuva

Juvosen mielestä vanhempainyhdistys on näköalapaikka koulun toimintaan. Lähemmäs lasten arkea on vaikea päästä.

Sanna Juvosen omat lapset käyvät edelleen tai ovat käyneet Lappeen koulun. Kun koulun suuntaa lähdettiin rakentamaan, äiti luotti ammattilaisten tekemisiin.

– En ole itse ollut missään vaiheessa ollut huolissani siitä, etteikö hommat toimisi.

Sanna Juvonen pohtii omien lastensa ja muiden Pro Koulu -hankkeen opetuksen läpikäyneiden lasten kohdalla hieman sitä, mitä tapahtuu, kun samaa palkitsemisjärjestelmää tai kannustinkäytäntöä ei enää ole. Esimerkiksi yläkouluun siirryttäessä tai vaikkapa muualle muutettaessa.

Lappeen koulun rehtori sanoo toivovansa, että lapset olisivat saaneet koulussa eväät niin hyvään itsetuntoon, että he pärjäävät monenlaisissa porukoissa ja ympyröissä tulevaisuudessa.

Lisää aiheesta:

Opettaja Oskari lopetti kiusaamisen nerokkaalla tavallaJoose kertoi julkisuuteen poikansa kiusaamisesta – tämä on tilanne vuotta myöhemmin: "Helpoin ratkaisu isoimpaan hätään"Koulukiusatun tokaluokkalaisen sanat pysäyttivät Joosen: "Isä, et pysty auttamaan tässä"Erityisluokanopettaja listasi, mikä kaikki on kouluarjessa pielessä: "Saattaa tulla nyrkkiä – töitä voisi tehdä loputtomiin"Onko tytöillä ja pojilla samanlaiset mahdollisuudet koululiikunnassa? "En mä voi ku mä oon tyttö" – tätä mieltä ovat liikunnanopettajatLapsen ei tarvitse opettaa itseään, muistuttaa Opetushallitus – Opetusneuvos teroittaa opettajien roolia: "Kaiken pitää olla suunniteltua"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa

  • 17:09
    Kuolemantapaukset

    Kaksi kuollut Joroisten räjähdyksessä – tämän poliisi kertoo nyt

  • 14:24
    Räjähdykset

    Hotellin edustalla iso räjähdys Joroisissa – pakettiauto leimahti "tulipalloksi"

  • 11:59
    Sää

    Marraskuu alkaa sääyllätyksellä: kaksinumeroisia lukemia!

  • 11:46
    Sää

    Lokakuun sää poikkesi tavanomaisesta: Jopa harvinaisia piirteitä