Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

HSL esittää kääntöraiteen rakentamista Matinkylään – saattaisi viivästyttää merkittävästi Kivenlahden metron avaamista

2:04Länsimetro sai väen liikkeelle - paisuneitakin kustannuksia pidetään sijoituksena
Julkaistu 27.09.2018 15:50
Toimittajan kuva

Pekko Ylönen

pekko.ylonen@mtv.fi

HSL eli Helsingin seudun liikenne aikoo esittää metron omistajakunnille Espoolle ja Helsingille useita toimenpiteitä länsimetron liikenteen takkuamisen parantamiseksi. Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila kertoo MTV Uutisille, että ensi tiistaina kokoontuvan HSL:n hallituksen esityksen kiireellisin ja tärkein osa koskee Matinkylään rakennettavaa kääntöraidettta.

Aikaisemmat suunnitelmat eivät ole tätä kääntöraidetta sisältäneet, mutta nyt se on HSL:n mielestä osoittautunut tarpeelliseksi. Tietyt vuorot Matinkylä–Tapiola–välillä ovat ruuhkautuneet niin pahasti, että osalla matkustajista on vaikeuksia mahtua metron kyytiin.

– Keskimääräiset kuormitukset metrojunissa ovat sallituissa rajoissa, mutta nimenomaan tällä välillä, jossa on 5 minuutin vuoroväli, on ajoittaista ylikuormittumista yksittäisissä vuoroissa.

Kääntöraide voi maksaa jopa 100 miljoonaa euroa

Anttilan mukaan tiheällä vuorovälillä ajettavan metron häiriöherkkyys on tullut esiin länsimetron aloituksen jälkeen, ja jotta metroa voidaan liikennöidä häiriöttä, kääntöpaikkoja on oltava riittävästi.

Kääntöraiteen rakentamisen arvioidaan viivyttävän Kivenlahden metron käyttöönottoa jopa puolitoista vuotta. Helsingin Sanomien mukaan kääntöraide tulisi maksamaan noin sata miljoonaa euroa.

Anttilan mukaan kääntöraiteen rakentamisella on kiire, eikä päätöstä siitä voida enää viivyttää.

– Länsimetro Oy rakentaa metron jatketta Kivenlahteen, ja louhintojen jälkeen erilaiset radan ja metroasemien rakennusurakat etenevät. Tämä kääntöraideasia pitäisi päättää melko nopeasti, jotta se ei hidastaisi tarpeettomasti näiden rakennusurakoiden etenemistä eikä lisäisi kustannuksia, jos kääntöraide tulisi ikään kuin jälkikäteen tehtäväksi.

Metro automaattiseksi vuoteen 2029 mennessä

HSL aikoo esittää kääntöraiteen rakentamisen lisäksi myös 5 tai 6 uuden metrojunan hankkimista sekä vuonna 2015 keskeytetyn metron automatisointiprosessin uudelleen käynnistämistä.

Anttilan mukaan uudet tarpeet ovat tulleet esille pikkuhiljaa, kun Espoon maankäyttöennusteita ja samalla liikennemäärien ennusteita on korjattu ylöspäin.

Hänen mukaansa jo aikaisemmin on arvioitu, että metron automatisointi olisi saatava valmiiksi viimeistään vuonna 2029.

– Nyt kun tässä tulivat esiin sekä kääntöraideasia että lisävaunuhankinta, lisäsimme esitykseen myös automatisointikysymyksen, joka liittyy samaan kokonaisuuteen.

– Olisi hyvä, jos automatisointi päästäisin aloittamaan jo ensi vuonna. Toki meillä sinne vuoteen 2029 saakka on vielä aikaa, joten tässä asiassa ei olla vielä jäniksen selässä, Tero Anttila sanoo.

Lisää aiheesta:

Pahat suunnitteluvirheet tahraavat Länsimetron jatkeen mainetta – 50 miljoonan euron säästöllä munattiin erityisen pahastiSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaLänsimetron avaisjaispäivää ei ole löyty lukkoon – oikeaa metroa odotellessa on tyydyttävä LänsiretroonLänsimetro uhkaa taas myöhästyä – HSL varautui korvaavaan liikenteeseen kesään 2018 astiLänsimetro alkaa liikennöidä aikaisintaan heinäkuussaLänsimetrofarssi jatkuu: Yhtiö tarvitsee 104 miljoonaa Espoolta ja Helsingiltä lainatakaukseen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 05:40
    Talous

    Euronkin säästäminen on monelle vaikeaa – näillä vinkeillä onnistut

  • 05:10
    Verot

    Kuntaverotus repeämässä dramaattisesti – veroprosenttisi voi jopa tuplaantua

  • Eilen20:26
    Nuoret

    Avaruus, koulu vai raksa? Nuoret kertoivat MTV:lle urahaaveistaan – "Amiksestakin voi jatkaa yliopistoon ja ammattikorkeaan"

  • Eilen19:58
    Teatteri

    Rakastettu Kiviä taskussa loppuu yli tuhannen esityksen jälkeen

  • Eilen19:33
    Väkivalta

    Havis Amanda ja muut Helsingin maamerkit muuttuivat oransseiksi – kuvat