Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pahat suunnitteluvirheet tahraavat Länsimetron jatkeen mainetta – 50 miljoonan euron säästöllä munattiin erityisen pahasti

4:26Näe Länsimetron uudet asemat ensimmäisten joukossa – tällaisia ovat viisi viimeistä asemaaTällaisia ovat Länsimetron viisi viimeistä asemaa
Julkaistu 23.10.2022 17:29

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Joulukuun kolmannesta päivästä tulee huomattava merkkipaalu Helsingin metron rakentamisessa.

Tuolloin avataan Länsimetron jatke Espoossa Matinkylästä Kivenlahteen. Uusia asemia tunnelijunan varrelle tulee viisi.

Koko Länsimetro on ollut reilun kymmenen vuoden ajan Suomen suurin tekeillä oleva infraprojekti. Länsimetro ja sen jatke ovat maksaneet noin 2,3 miljardia euroa.

Länsimetron asemat ovat keränneet kehuja avaruudellaan ja valoisuudellaan. Metron varren on mainittu olevan Suomen tämän hetken tärkein kasvukäytävä, joka kerää uudisrakentamista varrelleen useilla miljardeilla euroilla.

Lue myös: Metron uusi osuus avautuu joulukuussa – laajentumisen myötä metrorataa kertyy 43 kilometriä

Mainetahrat

Länsimetron mainetta tahraavat valitettavasti useat isot suunnitteluvirheet.

Isoin niistä on vuonna 2008 tehty päätös rakentaa metrolle tynkäasemat. Itämetron laiturit on tehty 135-metrisille junille, mutta Länsimetron vain 90-metrisille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koko metrolla voidaan ajaa vain 2/3 pituisilla junilla aiempaan verrattuna.

Älyttömältä kuulostanut päätös liittyi Espoon kaupungin jahnaukseen metropäätöksen kanssa. Automaattimetron piti mahdollistaa riittävän tiheät vuorovälit lyhyemmilläkin junilla. Automaatio maksoi, mutta laiturien lyhentämisestä saatiin konkreettinen osoitus, että sillä saadaan myös säästöjä.

Automaationprojekti ajoi sittemmin karille, mutta lyhyet laiturit jäivät. Tästä kärsii nyt koko metro.

Paradoksaalista on, että laitureiden lyhentämisestä koitunut säästö jäi tiettävästi vain 50 miljoonan euron suuruiseksi.

Kääntöraide päättäjille liian kallis tikki

Metroa ajetaan nyt 7,5 minuutin perusvuoroväleillä kahdella linjalla: Matinkylä-Vuosaari ja Tapiola-Mellunmäki. Harvasta vuorovälistä kärsii erityisesti itämetro sekä Länsimetro Tapiolasta länteen.

Tynkälaitureiden aiheuttamaan tuskaa olisi vielä voitu helpottaa rakentamalla kääntöraide Matinkylän aseman taakse. Näin tiheä vuoroväli olisi ulottunut Tapiolan sijasta Matinkylään.

Arviolta sata miljoonaa euroa maksava kääntöraide oli kuitenkin päättäjille liian kallis tikki, eikä sitä koskaan tehty. Nyt sen tekeminen on käytännössä mahdotonta ja matkustajakurimus jatkuu.

Sammalvuoren varikon yhteyksissä säästettiin myös kohtalokkaalla tavalla. Huoltoraide, jota pitkin junat tulevat ja lähtevät linjalle laitettiin risteämään Länsimetron raiteet samassa tasossa. Tämä heikentää huomattavasti metron kapasiteettia erityisesti aamuisin ja iltaisin kun junia liikutellaan Länsimetron ja varikon välillä.

Itäisen metron Roihupellon varikolta tulevat raiteet sen sijaan risteävät varsinaisen metron raiteiden kanssa eri tasossa.

Lisää aiheesta:

Länsimetrossa taas ongelmia: Uutuuttaan kiiltelevä metroasema suljetaan – lattiahalkemista massiivinen, 770 000 euron korjausoperaatioHSL esittää kääntöraiteen rakentamista Matinkylään – saattaisi viivästyttää merkittävästi Kivenlahden metron avaamistaToimituspäällikön kommentti: Länsimetro käynnistyi – euforia kaiken tyrimisen jälkeen on kummallistaLänsimetro on kulkenut vastatuulessa louhintavaiheesta asti – avajaisia odoteltu jo kolme vuottaLänsimetron surullisenkuuluisa saaga: Viivästyksiä, tyrittyjä asennustöitä ja sadoilla miljoonilla paisunut budjettiLänsimetro kertoo huomenna arvion valmistumisen aikataulusta
MetroJulkinen liikenneEspooKauppalehtiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Metro
  • 26.9.11:58
    Rikosepäilyt

    Hurja käsirysy: järjestyksenvalvoja puoliksi ulkona liikkuvan metron ikkunasta

  • 8.9.14:01
    Lontoo

    Metrolakko syöksi Lontoon liikennekaaokseen: "Tämä on todella epämiellyttävää"

  • 29.6.16:47
    Julkinen liikenne

    Salama iski metroaseman viereen: Metroliikenne poikki Espoossa

  • 29.6.14:48
    TV-ohjelmat

    Näin arjesta tutut ääninäyttelijät nousivat koko Suomen tietoisuuteen – "Ainahan ääneni on ollut vähän erikoinen"

  • 23.4.11:39
    Sosiaalinen media

    Video hengenvaarallisesta surffauksesta Helsingin metrossa leviää: "Äärimmäisen tyhmää"