Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

HS: Liikenneprofessori ärisee poliisille kameratolpista

Peltipoliisi oli puettu tähän malliin 11. huhtikuuta 2016.
Peltipoliisi oli puettu tähän malliin 11. huhtikuuta 2016.Lehtikuva
Julkaistu 08.08.2016 05:44

MTV LIFESTYLE

Professori Timo Tervo arvostelee Helsingin Sanomissa nopeusvalvontakameroiden käyttöä ja väittää, että tarkoituksena ei ole vaaran minimointi, vaan rahankeruu.

Poliisi sai tänä vuonna 1,7 miljoonan euron lisärahoituksen automaattisen nopeusvalvonnan lisäämiseksi. Näillä rahoilla on tarkoitus hankkia esimerkiksi 60 uutta kameraa nopeusvalvontatolppiin.

Tällä hetkellä Suomessa on 930 valvontatolppaa, peltipoliisia, niistä vain murto-osassa on kamera.

HS:n aiemmin haastattelema liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, komisario Dennis Pasterstein kehui kiistellyiksi nousseita Kehä I -tien uusia peltipoliiseja.

– Tämä on yksi pääkaupunkiseudun onnistuneimmista liikenneturvallisuusteoista viime vuosina, hän totesi.

Tervo on eri mieltä.

– Kameravalvonta ei korreloi lainkaan riskin kanssa, vaan se näyttää vain olevan keino kerätä rahaa valtiolle budjetin mukaisesti.

Tervon mukaan kamerat voivat häiritä kuljettajan keskittymistä ja ne haittaavat näin liikennevirran sujuvuutta.

Hänen mielestään kameroista on myös hyötyä, sillä ne osoittavat autoilijoille, että yleiset tiet eivät ole kilparatoja.

– Mutta liikenneturvallisuustyön panostukset ovat tässä kohdin kovin yksipuolisia. Kun ostetaan paljon kameroita, saadaan paljon sakkoja.

Tervon mielestä peltipoliisien hankinnan sijaan tulisi halutuilla tieosuuksilla pudottaa nopeusrajoituksia.

---

Näin käy, kun laittaa toimittajan väistelemään kuviteltuja hirviä liukkaalla radalla

2:22MTV:n toimittajat väistelevät hirviä radalla

Lisää aiheesta:

Poliisi odottaa uusien superkameroiden keventävän autoilijoiden kaasujalkaa – Autoliitto ärähtää: "Tärkeintä on sakkotulojen kerääminen"IS: Professori lyttää uudet supertarkat nopeusvalvontakamerat: Täällä mennään sakkotulot edellä, ei liikenneturvallisuusYlikonstaapeli Ylelle: Peltipoliisit aiheuttavat turhaa jarruttelua – kehottaa ajamaan ylinopeuttaKansanedustaja ehdottaa peltipoliiseille erikoista väritystä – "Lisäisivät kunnioitusta"Jos joka peltipoliisissa olisi kamera – sakoista tulisi miljardipotti!Autoliitto kritisoi suunnitelmia uusista liikennekameroista – syyttävät rahastuksesta
LiikenneturvallisuusPoliisiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa