Kaikki kuljettajat eivät suhtaudu väsymykseen sen vaatimalla vakavuudella. Liikenneturvan selvityksen mukaan huolestuttavan suuri osa autoilijoista myöntää ajavansa toisinaan rättiväsyneenä.
Liikenneturva selvitti viime kesänä, miten suomalaiset kuljettajat suhtautuvat väsymykseen ja kuinka yleistä nukahtamisen kynnyksellä autoilu on. Tulokset eivät olleet mitenkään mieltäylentäviä.
Kyselyyn vastanneista autoilijoista peräti 15 prosenttia myönsi ajaneensa autoa viimeisen vuoden aikana niin väsyneenä, että pelkäsi nukahtavansa rattiin. Joka viides sanoo tuntevansa olonsa usein väsyneeksi ajaessaan, mutta iso osa ei ole valmis lykkäämään ajamista väsymyksen takia.
Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm korostaa tiedotteessa, että varsinaisen nukahtamisen lisäksi myös jo väsymys itsessään nostaa onnettomuusriskiä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan se onkin osatekijänä jopa joka viidennessä kuolonkolarissa.
Lue myös: Pitäisikö Suomen valita kesä- vai talviaika? Liikenneturvallisuuden kannalta toinen on selvästi parempi
– Ratissa väsyneenä sinnittelevä kuljettaja on todennäköisesti jo ylittänyt tai ylittämässä oman toimintakykynsä rajat. Kun väsymys iskee, kuljettajan tarkkaavaisuus herpaantuu, silmänräpäysten kesto pitenee ja tästä voidaan liukua mikrouneen. Mikrounen aikana kuljettaja ei huomioi ympärillään tapahtuvia asioita tai edes huomaa, että valot sammuu, Nyholm selventää.
Tahdonvoima ei auta
Nyholmin mukaan kuljettajat pyrkivät usein kompensoimaan väsymystä keinoilla, jotka mahdollistaisivat edelleen ajamisen. Hän kuitenkin huomauttaa, ettei tahdonvoima riitä väsymyksen selättämiseen.