Renkaiden hoitaminen on tärkeä osa autonhoitoa. "Nakin" puhkeaminen on ikävä tapahtuma autoilijan arjessa. Oletko varautunut oikein? Tiedätkö niksit ja apukeinot, jos pamaus sattuu omalle kohdalle?
Kun kesä on mennyt ja syksy saapuu, alkavat rengashotellien varauslistat täyttyä. Yhä useampi tukeutuu rengashotelliin, koska sopivia säilytys- ja vaihtotiloja renkaille ei kotona ole.
Samalla vaakakupissa painaa yhä useammin kasvava tietoisuus siitä, että nykyaikaisten autojen renkaanvaihto on osaamista vaativaa puuhaa.
Esimerkiksi renkaiden pyörimissuunnan on oltava oikein, alumiinivanteinen pultit on osattava kiristää oikealle momentille ja pulttien oltava sopivat vanteille. Lisäksi joidenkin alumiinvanteiden kanssa on käytettävä soviterenkaita.
Tien päällä rengasrikko ei kuitenkaan katso aikaa, paikkaa tai automallia.
– Jos rengas puhkeaa, kuljettajan on osattava toimia. Vähintään on tiedettävä, onko autossa vararengas, paikkaussarja vai runflat-renkaat, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen muistuttaa.
Paikkaussarja hyödytön, jos vaurio on paha
Varautuminen rengasrikkoon lähtee tutustumisesta ajopelin varusteisiin.
Takavuosina autossa kuin autossa oli vararengas. Vaikka se muistutti lähinnä kapeaa moponrengasta, se oli autossa aina mukana ja matka jatkui.
