Hirvivaara! Kuinka kohtaat hirven liikenteessä?

Syksy tulee ja illat pimenevät. Hirvieläimet ovat jälleen liikkeellä ja metsästyskausikin on alkamassa. Hirvivaroituksiin kannattaa aina suhtautua vakavasti, muistuttaa Autoliitto.

Voiko kohtaamista hirven kanssa ennakoida mitenkään ja mitä tehdä, jos hirvi jolkottelee yllättäen eteen? Kysymyksiin vastaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

On olemassa aikoja, jolloin hirven kohtaaminen liikenteessä on todennäköisempää.

Pahimpia vuodenaikoja ovat alkukesä, jolloin hirvet vieroittavat edellisvuotisia vasojaan ja loppusyksy, jolloin hirviä metsästetään.

– Vuorokauden ajoista puolestaan pahimpia ovat aamu- ja iltahämärät. Siis juuri ne ajat, jolloin ei oikein valoillakaan tunnu näkevän hyvin, Vesalainen vinkkaa.

Pimeällä ajaessasi kannattaa katse suunnata mahdollisimman kauas, ja tarkkailla tien penkereitä. Pidä myös huoli, että auton valot ovat puhtaat, tehokkaat ja oikein suunnatut.

Havainnointia auttavat myös molemmin puolin puhdas tuulilasi ja kuljettajan mahdollisten silmälasien puhtaus.


Ennakoi kolari jo autoa hankkiessa

Teiden varsilla olevat hirvivaaramerkit varoittavat autoilijoita tyypillisimmistä hirvireiteistä esimerkiksi hirviaitojen alkamis- ja loppumispisteissä.

Hirvivaaramerkkien alueella onkin syytä hiljentää nopeutta ja tehostaa havainnointia.

Hirvi saattaa kuitenkin tulla tielle yllättäen, jolloin kuljettajan toimintamahdollisuudet ovat rajalliset. Kuljettajan kannattaakin ennakoida hirvikolaria jo autoa hankkiessaan ja ajaessaan.

– Mitä uudemmalla autolla hirveen törmätään, sitä paremmat ovat selviytymismahdollisuudet, Autoliiton koulutuspäällikkö Vesalainen sanoo.

Ajoasennolla on väliä

Myös kuljettajan ajoasennolla on merkitystä. Usein hirvi lennähtää auton katolle ja katto painuu kasaan. Tällöin liian korkealla istuva kuljettaja saa helposti vammoja niskaan. Nämä vammat saattavat aiheuttaa pahimmillaan halvaantumisen.

– Istuimen korkeus tulisi säätää niin, että kuljettajan silmät ovat tuulilasin puolivälin korkeudella. Tällöin kuljettajan päälaen ja auton katon väliin jää sopivasti tilaa ja katon sisään painumiseenkin on jonkin verran varaa.

Katso Autoliiton Ajokoulun Hirvivaara-video.


Lue myös:

    Uusimmat