Mainos

Hierovat penkit, tuulilasinäyttö ja aina online: Tunnistaako täysin uusiksi pistettyä kansansuosikkia enää Skodaksi?

14:27
Skoda uudisti Octavian päästä varpaisiin.

Kunnioitettavat 60 vuotta tänä vuonna täyttävän Skoda Octavian neljäs sukupolvi esiteltiin eilen illalla Suomen aikaa Prahassa.

Octavia, joka on Skodan ylivoimaisesti tärkein yksittäinen malli. Viime vuonna Suomen toiseksi myydyimmäksi autoksi yltänyt Octavia on pantu uusiksi niin ulkoa kuin sisältä.

– Octavia on Skodalle äärimmäisen tärkeä. Siksi olemme tehneet tästä autosta kokonaan uuden. Tuloksena on kautta aikain paras Octavia – se on tilavampi, käytännöllisempi ja turvallisempi kuin koskaan, Skodan pääjohtaja Bernhard Maier hehkuttaa uutukaista.

Ensimmäiset Octaviat valmistettiin 60 vuotta sitten vuonna 1959. Neljännen sukupolven malli "jatkaa Skodan sieluna, sydämenä ja moottorina". Vuosien mittaan Octavioita on valmistettu yli 6,5 miljoonaa kappaletta.

Entistä isompi

Octavia on kasvanut kokoa, ja uusiksi laitettujen mittasuhteiden ja terävämpien linjojen ansiosta se näyttää aiempaa dynaamisemmalta.

Pituutta on tullut lisää 19 millimetriä, ja leveyttäkin 15 milliä. Octaviassa on ollut totutusti luokkansa suurimpiin lukeutuva tavaratila, ja neljännen sukupolven myötä sitä on saatu kasvatettua farmarimallissa 30 litralla aina 640 litraan. Liftback-mallin tavaratilan koko on nyt 600 litraa, mikä on 10 litraa edellismallia enemmän.

Ajovaloissa niin lähi-, kauko- kuin päivävalotkin on toteutettu ledeillä. Myös takavalot, jarruvalot ja sumuvalot ovat nyt ledejä. Lisävarusteena on saatavissa Matrix LED -ajovalot sekä dynaamiset vilkut uusimpien Audien tapaan.

Monitasoinen kojelauta

Octaviassa on nyt uusi kaksipuolainen, lämmitettävä ohjauspyörä. Monitoimiohjauspyörässä on uudenlaisia näppäimiä ja rullattavia säätimiä, joilla voi käyttää 14 eri toimintoa irrottamatta käsiä ohjauspyörästä.

Uudenlaista monitasoista kojelautaa hallitsee keskellä vapaasti seisova kosketusnäyttö. Ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus tuo etuovien verhouksiin ja kojelautaan näyttävyyttä valaisemalla epäsuorasti kymmenellä eri värivaihtoehdolla ja jopa erilaisilla väriyhdistelmällä. Valittavissa on lisäksi erilaisia valovaikutelmia.

Tuulilasinäyttö ja hierovat istuimet saapuvat Octaviaan

Uusi Octavia on ensimmäinen Skoda, johon on tarjolla hierovat istuimet. Saksalaisen Terve selkä -yhdistyksen hyväksymiin Ergo-istuimiin on saatavilla myös tuuletus.

Itse ajamiseen liittyviä tärkeitä tietoja tuulilasiin heijastava näyttö on toinen kuljettajan kannalta merkittävä uudistus. Kuljettaja voi seurata muun muassa nopeuttaan, navigaattorin ohjeita ja tunnistettuja liikennemerkkejä nostamatta katsettaan tiestä.

Täynnä avustavaa tekniikkaa

Uuden Octavian DSG-automaattivaihteisto tuo tullessaan myös ensimmäistä kertaa Shift by Wire -tekniikan, joka välittää valitsinvivun käskyt vaihteistolle täysin elektronisesti. Vastaava tekniikka löytyy myös uudistuneesta Volkswagen Golfista, ja se on mahdollistanut valitsinvivun pienentämisen merkittävästi.

Uusia turvallisuusjärjestelmiä ovat törmäyksenväistöavustin, kääntymisavustin, ovenavausvaroitin ja liikennetilannevaroitin. Muita uuden Octavian turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä ovat esimerkiksi ympäristönäkymä, kaistanvaihtovaroitin ja ennakoiva vakionopeudensäädin.

Yhdessä liikennemerkkien tunnistuksen ja edelleen kehitettyjen kaista-, ruuhka- ja hätätilanneavustimien hätätilanneavustimen kanssa ne muodostavat varsin kattavan ajoavustinkokonaisuuden. Lisäksi uuden Octavian ohjauspyörä tunnistaa, pitääkö kuljettaja käsiään ratilla.

Konepellin alla paljon uutta

Octaviaan on neljännen sukupolven myötä tarjolla sen historian ensimmäinen hybridivoimalinja. iV-lisänimellä varustetussa ladattavassa hybridissä on 1,4-litrainen TSI-bensaturbo sekä sähkömoottori, joiden yhteisteho on 150 kilowattia eli hieman reilut 200 hevosvoimaa.

Kevythybriditekniikkaa on tarjolla osaan uusista bensiinimoottoreista, ja kaasumalli löytyy valikoimasta tuttuun tapaan.

Uusissa kevythybridimalleissa hihnavetoisen 48 voltin käynnistingeneraattorin ja 48 voltin litiumioniakun avulla otetaan talteen jarrutusenergiaa sähköksi, jolla tuetaan polttomoottoria siten, että autolla voidaan rullata polttomoottori sammutettuna. DSG-automaatilla varustettuihin kevythybridimalleihin on tarjolla on 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensakoneet.

Uusien dieselmoottoreiden pakokaasun jälkikäsittelyssä käytetään AdBlue-lisäaineen kaksoissuihkutusta kahden peräkkäin asennetun katalysaattorin etupuolelle.

Aina online

Octavian tietoviihdejärjestelmävaihtoehtoja on neljä. Näyttöjen koot ovat välillä 8,25–10 tuumaa. Osaa järjestelmistä voi käyttää myös eleohjauksella tai puheohjausjärjestelmällä eli Skodan uudella digitaalisella Laura-avustajalla.

Autoon asennetun eSIM-datayhteyden avulla uusi Octavia on aina verkkoyhteydessä. Toimintoihin sisältyvät EU-maissa pakollinen eCall-hätäpuhelu sekä auton erilaiset etäkäyttötoiminnot.

Lähde: Skoda

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja