Henkkarit viuhahtavat jossakin Alkon liikkeessä kolmen sekunnin välein

Alkon asiakkaista 3,8 miljoonaa joutui viime vuonna todistamaan täysi-ikäisyytensä.

Toimitusjohtaja Hille Korhonen laskee, että ikäraja tarkistetaan joka kolmas sekunti jossakin myymälässä ja verkkokaupassa Alkojen ollessa auki.  Tämä osoittaa Korhosen mukaan Alkon vastuullisuuden.

Alkoholilain uudistus on kuitenkin ajamassa Alkon uuteen tilanteeseen. Esityksen mukaan kaupat voisivat myydä vahvoja oluita ja lonkeroita. Alko menettäisi näin yksinoikeuden niihin. Liikevaihto supistuisi Korhosen mukaan noin 100 miljoonaa euroa.

Kiistanalaisia ovat erityisesti niin sanotut limuviinat, joiden pelätään nousevan nuorison suosikeiksi.

Korhonen näkee esitetyssä alkoholilain muuttamisessa sekä hyvää että huonoa. Hyvää on hänen mukaansa normien purku ravintola-anniskelussa.

-Huonoa on se, että uudistus kasvattaisi selkeästi alkoholin myyntiä.

Elinkeinoelämä tukee uudistusta. Sen sijaan lukuisat terveys- ja sosiaalialan toimijat varoittavat uudistuksen seurauksista.

Toistaiseksi ei ole tietoa, milloin uudistus tulee eduskunnan käsiteltäväksi. Lausuntoyhteenveto valmistui viime viikolla.

Toiveena aukioloaikojen laajentaminen

Alko haluaa laajentaa aukioloaikojaan. Yhtiö esittää, että Alkot voisivat olla auki arkisin ja lauantaisin kello 21 saakka. Myös juhlapyhien aattoina aukioloa voisi laajentaa.

-Aukiolo pääsiäislauantaina on asiakkaiden toive. Haluamme, että voisimme olla auki, Korhonen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat