Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin vastaus väestökasvuun: Moottoriväyliä bulevardeiksi, pikaratikka käyttöön

20:05Helsingin vaativa missio – moottoriväylistä halutaan bulevardimaisia
Julkaistu 31.10.2016 09:15
Toimittajan kuva
Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

Helsinki aikoo muuttaa osan kaupunkia ympäröivistä moottoriteistä bulevardimaisiksi asuinalueiksi, kertoo Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki.

Helsingin yleiskaava valmistui viime viikolla. Sinnemäki sanoi MTV:n Huomenta Suomessa, että kaupunkiin suunnitellaan uusia viihtyisiä asuinalueita nykyisten asfalttikiemuroiden keskelle. 

– Kehä I:n sisäpuolella moottoritiemäiset väylät on tarkoitus muuttaa kaupunkibulevardeiksi, joiden varrella asutaan. Niissä pääliikkumismuoto olisi useimmissa pikaratikka. Näin saadaan paljon asuntoja paikkoihin, jotka ovat kohtuullisen etäisyyden päässä kantakaupungista, ja jotka ovat joukkoliikenteen kannalta hyviä sijainteja.

Sinnemäki arvioi suunnitelmien toteutuvan pääasiassa vasta 2030- ja 2040-luvuilla.

– Varmasti ensimmäisiä bulevardisointiratkaisuja aletaan suunnitella nopeammassakin aikataulussa.

Helsingin yleiskaava valmistui viime viikolla. Kasvupaineet ovat valtavat: vuoteen 2050 mennessä Helsinkiin arvioidaan muuttavan 250 000 asukasta lisää. Sinnemäen mukaan kasvuvauhti ei ole poikkeuksellisen kova.

– Prosentuaalisena kasvutahtina se muistuttaa 30 viime vuoden kasvutahtia.

Lisää aiheesta:

Parempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikka
Helsingin 1,4 miljardin euron keskustatunneli kaatumassa – SDP ei kannata hanketta
Isot raidehankkeet, kuten kaksi "tunnin junaa", havittelevat uudelta hallitukselta miljardeja: "Palvelisi lähes koko Suomea"
HS: Tämä risteys on pääkaupunkiseudun pahin solmukohta – syynä lähes 20 vuotta sitten tehty päätös
Katso karttakuva: Helsinki suunnittelee autoilijoiden häätämistä Esplanadilta – myös Mannerheimintielle muutoksia
Helsingin suunnitelma suututti luonnonsuojelijat: Ei ratikoita Vartiosaareen!
Huomenta SuomiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi
  • 30.11.13:08
    Antti Railio

    Laulajatähti Antti Railio pelottavasta tilanteestaan: "Eteisvärinä"

  • 29.11.13:39
    Sijoittaminen

    70 sijoituasuntoa hankkinut Tellu päätti hypätä oravanpyörästä pois

  • 29.11.12:16
    XL5

    Mika Ikonen XL5:n paluusta: "Laitetaan piste meidän tarinalle"

  • 1.11.15:45
    Mielenterveys

    Mielenterveysomainen: Kiinnitä huomiota tähän hälytysmerkkiin omassa jaksamisessasi

  • 31.10.16:01
    Stressi

    Murehditko liikaa? Harri Gustafsberg neuvoo, kuinka huoliajattelun kierteestä voi vapautua