Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

HS: Tämä risteys on pääkaupunkiseudun pahin solmukohta – syynä lähes 20 vuotta sitten tehty päätös

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.All Over Press
Julkaistu 18.12.2017 10:07

MTV LIFESTYLE

Helsingin Sanomien selvityksessä kävi ilmi koko pääkaupunkiseudun liikenteen pahin solmukohta. Havainnot perustuvat Liikenneviraston Digitraffic-palvelun tietoihin pääkaupunkiseudun liikenteestä.

Pääkaupunkiseudulla madellaan aamu- ja iltapäiväruuhkien aikana keskimäärin noin 10 kilometriä tunnissa hitaammin kuin nopeusrajoitus sallisi. Pahimmaksi paikaksi HS nimeää monille tutun Turunväylän ja Kehä II:n risteyksen, jossa ajetaan usein kuuttakymppiä, vaikka satastakin saisi mennä.

Helsingin Sanomien haastattelema Uudenmaan ely-keskuksen suunnittelupäällikkö Maarit Saari kertoo, että solmukohdan taustalla on vuosituhannen vaihteessa tehty päätös.

– Kun Kehä II aikanaan rakennettiin, siitä oli olemassa kunnon suunnitelma, mutta rahaa oli vähän. Kustannukset lähes puolitettiin ja tehtiin sillä se, mitä saatiin. Esimerkiksi ramppijärjestelyistä puuttuu osia, jotka helpottaisivat nykyistä tilannetta, Saari sanoo.

Autoja on Saaren mukaan yksinkertaisesti liian paljon. Hän kertoo, että tilanne tulee vain pahenemaan, mikäli liikennemäärissä ei tapahdu merkittävää muutosta. Apu voisi löytyä myös infrastruktuurin parantamisesta, mutta se vaatisi suuria toimenpiteitä, eikä niitä ole Saaren mukaan tiedossa.

– Vaikka esimerkiksi Kehillä on moottoritiemäiset olosuhteet, ne ovat jäämässä pieneksi.

Länsi-Uudenmaan poliisin komisario Ilkka Kantola arvioi Helsingin Sanomille, että onnettomuuksien määrä on kasvanut viiden viime vuoden aikana kymmenellä prosentilla vuosittain. Rumista tilastoista on Kantolan mukaan syyttäminen nimenomaan pahenevia ruuhkia. Kantolan mukaan jonoutuminen loppuisi, mikäli aamun ruuhkahuippujen aikaan liikennemääriä saataisiin vähennettyä kymmenellä prosentilla.

***

0:24Los Angelesin jättiruuhkat ovat hypnoottista katseltavaa

Lisää aiheesta:

Osaisitko itse ajaa tässä? Kauniaisissa on risteys, jota poliisikin pitää "hieman haastavana" – tilalle tulee liikenneympyräRaskaalla liikenteellä haasteita pääkaupunkiseudulla: liikenne lisääntynyt, taukopaikoista pulaaAutoliitto: Ruuhkamaksut ovat demokratian irvikuva – "Eliitillä ei mitään käsitystä"IL: Kehä I:n peltipoliisiarmeija lisännyt onnettomuuksia – poliisi väittää päinvastaistaPoliisit eri linjoilla: Haittaavatko Kehä I:n kohutut peltipoliisit liikennettä vai eivät?Todellinen sakkorysä! Kehä I:n uusi kamera välähti lähes tuhat kertaa
RuuhkatLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ruuhkat
  • 19.6.07:11
    Liikenne

    Jos lähdet autolla juhannuksen viettoon, tämä sovellus voi pelastaa päiväsi

  • 31.5.16:10
    Espoo

    Kehä 1:llä liikenne kulkee taas normaalisti

  • 09.10.202410:51
    Liikenne

    Liikenne Goodmanin moottoritietunneliin Hämeenlinnassa estetään tänään: Tästä on kyse

  • 13.08.202411:25
    Helsinki

    "Emme haluaisi tällaista ruuhkaa aiheuttaa": Projektipäällikkö kertoo, miksi Hakaniemen sillan avaaminen kesti niin kauan

  • 13.08.202411:19
    Helsinki

    "Kaista oli täysin auki": Liikenteenohjaus hämmensi ja pahensi Helsingin liikennekaaosta