Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin täyssähköisen roska-auton käytössä kaksi haastetta ja yksi yllätys

6:10MTV hyppää jäteauton kyytiin – näin homma hoituu lumisilla ja kapeilla Helsingin kaduillaMTV Uutiset Live hyppäsi jäteauton kyytiin. Katso, miten tärkeää työtä tehdään Helsingin kapeilla kaduilla.
Julkaistu 25.05.2023 13:55

Ville Järveläinen

Helsingissä on testattu viime kesästä lähtien Suomen ensimmäistä täyssähköistä jäteautoa. Viimeiset puoli vuotta auto on ollut täydessä työkäytössä, ja tulokset ovat lupaavia.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viisi vuotta sitten käynnistyneessä projektissa on selvitetty täyssähköisten jäteautojen hyötyjä kaupunkialueilla.

Puoli vuotta sitten yhteisprojekti saavutti tietynlaisen huipentumansa, kun pitkään valmistellun täyssähköisen jäteauton prototyyppi oli valmis testattavaksi aidossa työkäytössä.

Autolla on karsittu jätekuljetusten aiheuttamia melu- ja lähipäästöjä Helsingin kantakaupungissa. HSY kertoo tiedotteessaan, että kokeilu on antanut arvokasta lisätietoa tulevaisuuden jätehuollon kehittämisestä, ja etenkin yksi asia prototyyppiautossa on yllättänyt erityisen positiivisesti.

Lue myös: Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"

Työvuoron aikana ei tarvitse ladata

Ilvesmaalauksella koristeltu täyssähköinen jäteauto on useasta osasta koottu prototyyppi. Sen kulku on selvästi hiljaisempaa dieselkäyttöisiin autoihin verrattuna, eikä se aiheuta ympäristöönsä lainkaan pakokaasupäästöjä.

"Ilves" kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä, mistä ajokulutuksen osuus on noin 1,4 kWh. Yllättävän hyvin talvikelilläkin kurissa pysynyt kulutus kerää HSY:ltä kiitosta.  

Helmikuisena esimerkkipäivänä autolla ajettiin 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akussa oli virtaa vielä lähes 30 prosenttia, joten auto selviää työvuorosta talvellakin erinomaisesti ilman välilatauksia.

– Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen sanoo tiedotteessa.

Kuskitkin tykkäävät

Auton on toteuttanut HSY:lle hollantilainen Emoss, joka on tehnyt konversion Scanian matalahyttisestä 6x2-alustasta. Auton polttomoottori on poistettu, ja tilalle on pantu sähkömoottori, akustot ja tarvittavat voimalinjat. Ajoneuvo on viralliselta merkiltä ja malliltaan Emoss EMS 2728.

Autoa oikeasti työssään käyttävät kuljettajat ovat niin ikään antaneet siitä positiivista palautetta. Erityistä kiitosta on tullut auton yllättävästäkin ketteryydestä, runsaasta väännöstä ja ripeästä kiihtyvyydestä.

Lue myös: Sähköauto ei sopinutkaan poliisin käyttöön Lahdessa – Suomen ainoa sähkömaija siirrettiin toiseen kaupunkiin

– Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet, VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona kertoo tiedotteessa.

Haasteina jätepakkaaja ja lämmitys

Kuljettajien raportoimat haasteet auton toiminnassa liittyvät jätepakkaajan toimivuuteen ja energiaa syövään lämmityslaitteeseen.

Autossa jouduttiin sääntelysyistä käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei sujunut ongelmitta. Täyssähköisen jätepakkaajan prototyypin rakentaminen olisi Muonan mukaan ollut mahdollista, mutta viranomainen ei olisi myöntänyt sille poikkeuslupaa työkäyttöön.

VTT uskoo, että sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita.

Lisäksi hytin lämmitystä tullaan kehittämään toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi, jotta se ei rokottaisi auton toimintamatkaa niin paljon kuin nyt.

Ajoneuvon käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia.

Lue myös: Helsinkiläinen rekkamies haukkuu Teslan sähkönupin täysin pystyyn: "Rikkaiden poikien lelu – suunnittelijoilla ei mitään hajua alan realiteeteista"

Lähde: HSY

Lisää aiheesta:

Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"Turkulainen keksintö voisi tehdä sähköautoilusta kivuttomampaa – patentit jo haussaPosti otti käyttöön raskaan sarjan sähkö-Volvon – tällaisia kuljetuksia sillä ajetaanSuomessa ryhdytään muuttamaan dieselkuormureita sähköisiksi – lue tämä, ennen kuin tuomitsetBussit sähköistyvät pääkaupunkiseudulla, kuljettaja ihastui uuteen työkaluunsa – "Kun vähän antaa kaasua, se kulkee kuin itsestään"Sähköllä vai vedyllä?
SähköautotErikoisajoneuvotYmpäristöJätteetHelsinkiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö