Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bussit sähköistyvät pääkaupunkiseudulla, kuljettaja ihastui uuteen työkaluunsa – "Kun vähän antaa kaasua, se kulkee kuin itsestään"

2:11Pääkaupunkiseudulla otetaan käyttöön 30 uutta täyssähköbussiaPääkaupunkiseudulla otetaan käyttöön 30 uutta täyssähköbussia.
Julkaistu 07.08.2019 20:34
Toimittajan kuva

Jarno Miettinen

jarno.miettinen@mtv.fi

Joukkoliikenteen sähköistyminen Suomessa ottaa merkittävän askeleen maanantaina, kun Pohjolan Liikenteen tilaamat 30 uutta täyssähköbussia aloittavat liikenteen Espoossa ja Keravalla. Kyseessä on Suomen suurin yksittäinen sähköbussien käyttöönotto. Bussinkuljettaja rakastui heti uuteen työkaluunsa.

Uudet sähköbussit liikennöivät pääkaupunkiseudulla lähinnä Espoossa ja Keravalla, mutta niitä voi ajoittain nähdä Helsingissäkin.

Maanantainen käyttöönotto on merkittävä, koska Suomessa ei ole koskaan otettu kerralla käyttöön näin suurta määrää sähköbusseja kerralla. Suomessa ollut pääsääntöisesti vain vähän sähköbusseja testikäytössä.

Nyt tehty hankinta on markkinaehtoinen ja Pohjolan Liikene tilasi sähköbusseja "vapaaehtoisesti" paljon enemmän, kuin liikennettä kilpailuttava Helsingin Seudun Liikenne (HSL) -kuntayhtymä edellytti. HSL:lle olisi riittänyt viiden bussin hankinta kolmenkymmennen sijaan. 

– Kyllä tämä on yksi pitkän bussiurani kohokohdista, kun pääsemme ottamaan käyttöön uutta käyttövoimaa, sanoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.

Yhtiö päätyi täyssähköbusseihin, sillä ne ovat käyttövarmuutensa takia paras vaihtoehto.

– Päädyimme sähköön, koska näemme, että se on hyvin hallittavaa ja varmatoimista. Saimme myös sähköbusseista hyvät referenssit, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Heikki Alanko.

Markkinoilla on myös vaihtoehtoja täysähköbusseille. Alangon mukaan päästöttömät vetybussit ovat toistaiseksi vielä liian varhaisessa kehitysvaiheessa. Kaasubussien käytössä on taas ollut teknisiä ongelmia.

Sähköbussin hankintahinta on merkittävästi dieselbussia kalliimpi, jopa kaksikertainen. Siitä huolimatta bussioperaattorin on taloudellisesti kannattavia käyttää sähköä,

– Näissä on dieseliä pienempi energiakustannus ja pienemmät kunnossapitokustannukset, mikä tekee sen, että ne voivat kilpailla dieselin kanssa Alanko sanoo.

Kiinalaisyhtiö on maailman suurin bussien valmistaja

Uudet bussit on valmistanut kiinalainen Zhengzhou Yutong Group, joka on Financial Timesin mukaan maailman suurin linja-autojen valmistaja. Yhtiön valmistaa noin 65 000 linja-autoa vuodessa.

Yutongin busseja on aiemmin hankittu muun muassa Islannin pääkaupunkiin Reykjavikiin ja Tanskan Roskildeen.

Yutongin uusissa busseissa ei ole muita vaiheita kuin yksi eteen- ja yksi taaksepäin. Välityssuhde on optimoitu kaupunkiajoon sopivaksi. Kokenut bussinkuljettaja kehuu vuolaasti uutta työkaluaan. HSL-alueella ja sen edeltäjissä 30 vuoden ajan bussia ajanut perehdyttäjäkuljettaja Risto Vormala ei enää vaihtaisi takaisin dieseliin.

– Täytyy sanoa, että tämä on yksi parhaista mitä olen ajanut: erittäin pehmeä ja kun ei ole mekaanista vaihdelaatikkoa, niin tämä ei nyi. Tämä on myös mukava jarruttaa, rullaa hyvin. Kun antaa pikkaisen kaasua, niin se kulkee kuin itsestään.

HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen vahvistaa, että kuljettajat ovat pitäneet testikäytössä olleista sähköbusseista.

– Kuljettajat ovat kertoneet, että he ovat työpäivän jälkeen paljon virkeämpiä kuin dieselbussilla ajaessaan, kun tärinää, nykimistä ja melua on vähemmän.

Hiljaisuus on otettu huomioon

Sisältä uudet sähköbussit näyttävät lähes samalta kuin perinteiset dieselbussit. Merkittävin ero on lähinnä latauspistokkeen matkustamon puolelta viemä tila, joka muuttaa yhden vastakkain istuttavan paikan nelipenkkisestä kolmipenkkiseksi.

Ehkä selvin ero vanhoihin busseihin on hiljaisuus. Matalalla nopeudella edes rengasmelu ei kuulu kunnolla sisälle. Hiljaisuus on myös turvallisuuskysymys, johon on varauduttu. Sähköbussissa onkin lisäosa, joka ainakin helsinkiläisille on tuttu lähinnä raitiovaunuista.

– Kun tällä ajaa keskustassa, tämä ei pidä juuri mitään ääntä, niin ihmiset välttämättä ei havainnoi, että bussi on tulossa. Tässä onkin tällainen ratikkakello, sanoo Vormala ja laittaa tutun äänen soimaan.

Kaikki uskovat kasvuun

Bussit ladataan pääsääntöisesti öisin niiden ollessa varikolla, joten ne eivät tarvitse latauspisteitä reitin varrelle. 

Yhdellä yön aikana tehdyllä latauksella voi ajaa vähintään 200 kilometriä säässä kuin säässä ja hyvissä oloissa jopa yli 300 kilometriä. Tarvittaessa bussia voi ladata kesken päivänkin.

Tähän asti Suomessa testikäytössä olleet harvat sähköbussit ovat olleet jatkuvasti päätepysäkeillä ladattavia.

Liikennettä ostavan HSL:n tavoitteena on, että pääkaupunkiseudulla olisi vuoteen 2025 mennessä käytössä 400 sähköbussia. Alanko toivoo, että Pohjolan Liikenteenkin sähköbussilaivasto olisi tuohon mennessä kasvanut merkittävästi nykyisestä.

– Olisin erittäin pettynyt, jos se luku ei ala sadalla, Alanko sanoo.

Dieselbusseista luovutaan pikkuhiljaa. Yhden dieselbussin käyttöikä on noin 15 vuotta, joten täysin sähköiseksi liikenne muuttuu vasta pitkällä 2030-luvulla.

– Toivoisimme, että vuoteen 2030 mennessä puolet liikennöitsijöiden busseista olisi sähköbusseja, Mäkinen sanoo.

Myös Alanko on varma, että sähköbussit valtaavat markkinat lähivuosina.

– Näen, että sähköbussit ovat nyt toden teolla tulleet markkinoille ja toivon, että niitä alkaa tulla. Näen, että nyt pystytään rakentamaan sellaisia kokonaisuuksia, että sähköbusseilla pystytään taloudellisesti menestymään.

Pääkaupunkiseudun lisäksi sähköbusseja on paikallisliikenteen koekäytössä muun muassa Tampereella ja Turussa.

Lisää aiheesta:

Helsingin täyssähköisen roska-auton käytössä kaksi haastetta ja yksi yllätysNestor Kello on ajanut sähkötaksia Lapissa jo yli kolme vuotta – "Hankaluuksia tulee siinä vaiheessa, kun..."Sähköbussit tekemässä vallankumousta – joensuulainen kuljettaja kertoo tunnelmia: "Hirvittää"Suomalainen taksijätti välittää kyydit jatkossa ensisijaisesti sähköautoille – "ikuiset dieselmiehet" kovan paikan edessäSähköbussien määrä viisinkertaistuu paikallisliikenteessä ensi vuonna – taustalla EU-direktiiviSähköbussien määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti: "Matkustajalle ero on aivan häkellyttävän suuri"
Linja-autotJulkinen liikenneEspooKeravaKiinaTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Linja-autot
  • 31.8.11:52
    Liikenne

    Onnibusilla ja Flixbusilla yhteinen vihollinen – eikä kyseessä ole bussi

  • 18.8.17:39
    Liikenne

    Haitaribussi jäi erikoiseen ahdinkoon Vantaalla – kuski poistui sanomatta sanaakaan

  • 26.6.15:09
    Turku

    Linja-auto väisti traktoria Turussa – ajoi ojaan

  • 2.5.15:33
    Liikenneonnettomuudet

    Bussi törmäsi sähköskuutilla ajaneeseen lapseen Kirkkonummella

  • 1.5.18:12
    Englanti

    Ei kuulokkeita – tonnin sakot, ehdottavat brittipoliitikot