Helsingin kaupungin suurisuuntaiset rakennushankkeet herättävät kovaa pulinaa. Helsinki haluaa rakentaa vanhasta kantakaupungista liike- ja toimitilojen bisneskeskustan, myös rannoille.
Rakennussuunnittelun asiantuntijat ovat julkaisseet kriittisen pamfletin, jonka mukaan kaupunki ahtaa keskustaan vanhaan arkkitehtuuriin sopimattomia laatikoita.
Kaupunki lupaa kuulla kansalaisia, päätökset tekee lopulta valtuusto.
Eliel Saarisen 1919 valmistunut rautatieasema on portti pääkaupunkiin. Viereinen Elielinaukio on tänään ankea bussiasema, nyt kaupunki kaavailee paraatipaikalle suurta liikekeskusta.
Tilattuja ehdotuksia on neljä, samaa kokoa kuin viereinen Sokos-tavaratalo.
Ehdotusten havainnekuviin tutustuneet arkkitehdit pitävät hanketta lähinnä suuruudenhulluna Ankkalinnana. Mikään jättimäisistä rakennuksista ei sopisi Saarisen matalan rautatieaseman viereen.
Arkkitehdit sijoittajien renkeinä
Suunnitelman takana on Evata-partners sijoitusyhtiö, joka odottaa Helsingin päätöstä miljoona-tontin myymisestä.
Se on tilannut neljältä arkkitehtitoimistolta ehdotukset. Rakennuksen koko oli määritelty tilauksessa.
– Arkkitehdin tulisi voida esittää ideat ja linjat, mitä tuollaiselle paikalle mahtuu. Nyt arkkitehdeistä on tullut sijoitusyhtiöiden renkejä. Sijoittaja päättää, mitä tehdään, moitti yksi kriittisen Kenen kaupunki-pamfletin kirjoittajista, arkkitehti.

